From 1 - 10 / 342
  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden parkeervlakken aan weerszijden van de weg weergegeven. Het in kaart brengen van de parkeervlakken is van belang voor de verkeersveiligheid. Het parkeren op straat levert vaak risico’s op voor de verkeersveiligheid. Denk maar aan het oversteken van kinderen tussen geparkeerde auto’s door en interactie tussen het parkerende verkeer en het overige verkeer op een weg. Ook het in- en uitstappen kan potentieel gevaarlijke situaties opleveren. In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld voor het bepalen van het aantal parkeervlakken in een bepaald gebied of straat.

  • De nationale vaarwegen zijn ook een onderdeel van Het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Deze dataset bevat alleen de mutaties op kmmarkeringen die in de maand voorafgaand aan de peildatum zijn uitgevoerd in het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Het betreft kilometermarkeringen van alle bevaarbare waterwegen voor de beroeps- en recreatievaart in Nederland met een minimale doorvaarhoogte van 2,45 meter en een minimale diepgang van 1,10 meter. De vaarwegen worden maandelijks door CIV beschikbaar gesteld. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Inhaalverboden: Inhalen: Een zich in dezelfde richting bewegende weggebruiker voorbij gaan. Het begin van het inhaalverbod wordt aangegeven met RVV borden F1 en F3. Het einde met de RVV borden F2 en F4. Eventuele bloktijden van het inhaalverbod worden aangegeven met tijden op een onderbord. De onderborden worden geplaatst onder de RVV borden F1 en F3.

  • Bebouwde kommen: De grenzen van de bebouwde kom van een gemeente worden vastgesteld bij besluit van B & W van de gemeente. De bebouwde kom is het deel van een dorp of stad waar de huizen en erven aan elkaar grenzen. De bebouwde kom worden aangegeven met borden H1 en H2. De bebouwde kom wordt getoond in kolom INVENT_OMSCHR.

  • De nationale vaarwegen zijn ook een onderdeel van Het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Deze dataset bevat alleen de mutaties op vaarwegvakken die in de maand voorafgaand aan de peildatum zijn uitgevoerd in het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Het betreft vaarwegvakken van alle bevaarbare waterwegen voor de beroeps- en recreatievaart in Nederland met een minimale doorvaarhoogte van 2,45 meter en een minimale diepgang van 1,10 meter. De vaarwegen worden maandelijks door CIV beschikbaar gesteld. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Rijbanen: De volgende soorten rijbanen worden getoond in kolom OMSCHR: - gescheiden rijbaan - niet-gescheiden rijbaan - wisselstrook Rijbanen zijn gescheiden indien een fysieke scheiding bestaat voor verkeer in twee verschillende richtingen. Een fysieke scheiding wil zeggen dat hoofdrijbanen gescheiden worden door een middenberm, geleiderail etc. zodat het verkeer zich in gescheiden richtingen voortbeweegt. Bij niet-gescheiden rijbanen is deze fysieke scheiding niet aanwezig.

  • Rijbanen: De volgende soorten rijbanen worden getoond in kolom OMSCHR: - gescheiden rijbaan - niet-gescheiden rijbaan - wisselstrook Rijbanen zijn gescheiden indien een fysieke scheiding bestaat voor verkeer in twee verschillende richtingen. Een fysieke scheiding wil zeggen dat hoofdrijbanen gescheiden worden door een middenberm, geleiderail etc. zodat het verkeer zich in gescheiden richtingen voortbeweegt. Bij niet-gescheiden rijbanen is deze fysieke scheiding niet aanwezig.

  • Berekende trendwaarden horizontale positie kustlijn ten opzicht van de Basiskustlijn voor het jaar 2024. Cijfer en kaarten worden jaarlijks verwerkt in het kustlijnkaartenboek dat wordt uitgegeven door RWS WVL. Op basis van dit boek wordt het suppletieschema voor het jaar 2 jaar na meting vastgesteld. Afgebeeld is de trend in uitwijking van de positie van de te toetsen kustlijn (TKL) ten opzichte van de Basiskustlijn. In de onderliggende tabel alle toetsparameters die door toetsprogrammatuur MorphAn worden uitgerekend. De kleuring geeft de richting van de trend (zeewaarts/landwaarts) en geeft de ligging weer van de tkl (zeewaarts/landwaarts).