From 1 - 10 / 29
  • Hoogte van de rijkswegen en provinciale wegen in meters ten opzichte van NAP. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/

  • Het bestand geRegistreerde Ongevallen Nederland is een bestand met de ongevallenmeldingen van diverse aanleverende instanties gekoppeld aan het digitale wegennet (het Nationale Wegenbestand, NWB). Met dit product kunt u verschillende verkeersveiligheidsanalyses voor uw beheersgebied uitvoeren en is in het bijzonder geschikt voor: - beleid (formuleren, monitoren, evalueren), - onderzoek en - wegbeheer. De data van 2023 is weer beschikbaar. BELANGRIJK OM TE LEZEN! De dataset van 2023 is aangepast. De huidige set bevat 4471 minder verkeersongevallen. Wanneer u voor 14 augustus 2023 de set van 2023 heeft gedownload raden we u aan om opnieuw te downloaden. Ter controle de huidige set bevat in totaal 134005 ongevallen.

  • CSV-bestand met de PS/DS InSAR hoogtemetingen van Sentinel-1 satellietbaan 139 (dalende baan).

  • CSV-bestand met de PS/DS InSAR hoogtemetingen van Sentinel-1 satellietbaan 161 (stijgende baan).

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase wordt de aanwezigheid van geleiderails in de middenberm vastgelegd. Dit wordt bepaald voor de verkeersveiligheid. Hoe smaller de middenberm, hoe gemakkelijker een voertuig op de verkeerde weghelft kan geraken, met alle gevolgen van dien. Daarbij is het ook van belang om te inventariseren of in de middenberm andere obstakels aanwezig zijn, zoals geleiderails, greppels of andere objecten die kunnen voorkomen dat voertuigen op de verkeerde weghelft kunnen komen. Indien er geleiderails aanwezig zijn in de middenberm dan wordt op dit op plek niet de breedte van de middenberm bepaald. De wegen met een geleiderail in de middenberm zijn immers al beschermd. Geleiderails in de middenberm worden bepaald voor wegen met maximum snelheid van 70 km/h en hoger en de wegen moeten gescheiden rijbanen hebben. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de hoogtebeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Hoogtebeperkingen komen vaak voor bij viaducten, treinonderdoorgangen, gebouwen en bijvoorbeeld parkeergarages. Parkeergarages en ingangen naar parkeergarages maken vaak geen onderdeel uit van het NWB omdat het privégebouwen en privéwegen betreft. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de lastbeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. aslastbeperkingen komen vaak voor op bruggen en bijvoorbeeld kademuren. In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de bebouwde kommen, zoals deze bedoeld worden in de wegenverkeerswet weergegeven. De wegkenmerkendatabase geeft dus aan welke wegvakken of delen van wegvakken binnen de bebouwde kom vallen. Voor het bepalen van de wegvakken die binnen de bebouwde kom vallen wordt gebruik gemaakt van de Basisregistratie Topografie (BRT). Er zijn meerdere definities van een bebouwde kom, waaronder: - Volgens de hierboven genoemde wegenverkeerswet en de blauwe komborden - In de zin van de Wabo, betreffende bestemmingsplannen - In de zin van de Algemene Plaatselijke Verordening - Volgens de Wet natuurbescherming en de Boswet - Volgens de Wet geurhinder en veehouderij Volgens CBS zijn er wel 17 definities te vinden van de bebouwde kom. Hier gaat het dus om de bebouwde kom in de zin van de wegenverkeerswet. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de inritten weergegeven op wegen met een maximumsnelheid van 70, 80, 90 of 100 km/uur en alle wegen onder het beheer van het rijk. Het in kaart brengen van deze inritten is belangrijk voor de verkeersveiligheid. Het betreffen inritten langs een weg op wegen met de wat hogere maximumsnelheden. Vaak zijn dit punten waar je met de auto afslaat of de weg opdraait. Bij het opdraaien op de weg of afremmen om een inrit te nemen zijn de snelheidsverschillen groot. Daarom zijn dit potentieel gevaarlijke situaties voor de verkeersveiligheid In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de lengtebeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Lengtebeperkingen komen vaak voor bij nauwe straten, krappe bochten en bijvoorbeeld bruggetjes. De hoogtebeperking wordt weergegeven met het verkeersbord met RVV-code C17. Dit bord wil zeggen dat voertuigen met een bepaalde lengte en samengestelde lengte wettelijk gezien geen toegang hebben tot de weg. Met dit WKD-bestand wordt het gemakkelijker om de juiste route te bepalen voor een voertuig met bepaalde afmetingen. De hoogtebeperkingen zijn overgenomen van het verkeersbordenbestand dat bij NDW beschikbaar wordt gesteld. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.