wkd
Type of resources
Topics
Provided by
Years
Update frequencies
status
online bronnen
-
De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase wordt de breedte van de middenberm vastgelegd. Deze breedte van de middenberm wordt bepaald voor de verkeersveiligheid. Hoe smaller de middenberm, hoe gemakkelijker een voertuig op de verkeerde weghelft kan geraken, met alle gevolgen van dien. Daarbij is het ook van belang om te inventariseren of in de middenberm andere obstakels aanwezig zijn, zoals geleiderails, greppels of andere objecten die kunnen voorkomen dat voertuigen op de verkeerde weghelft kunnen komen. De breedte van de middenberm wordt vastgelegd bij wegen met gescheiden rijbanen. Daarbij wordt altijd aan de linkerkant van het verhardingsvlak bepaald wat de breedte van de middenberm is. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat ook de breedte van de buitenbermen worden bepaald. Voor gescheiden rijbanen wordt in feite de breedte van de middenberm twee keer bepaald. De ene keer voor de heenrichting en de andere keer voor de terugrichting. De breedte van de middenberm wordt bepaald voor wegen met maximum snelheid van 70 km/h en hoger. Verder worden ook de geleiderails in de middenbermen in kaart gebracht. Wanneer de middenberm een geleiderail bevat dan wordt de breedte van de middenberm voor dat deel van de weg niet in kaart gebracht en in dit WKD-bestand weergegeven. Voor de detectie van de geleiderail en middenberm moet eerst duidelijk zijn wat wordt verstaan onder de middenberm. In het NWB zijn de éénrichtingswegen gedigitaliseerd in de rijrichting. De middenberm is het gedeelte links van een wegvak totdat een ander wegvak wordt geraakt minus het gedeelte met asfalt (de rijbaan). Voor de detectie van de geleiderail en middenbermbreedte wordt daarom alleen aan de linkerkant van het wegvak gekeken. Eerst wordt onderzocht of er een geleiderail in de middenberm aanwezig is. Indien deze aanwezig is, dan wordt een eventuele middenbermbreedte niet meer vastgelegd. Vanuit verkeersveiligheid is dit wegvak namelijk al “veilig” vanwege de aanwezigheid van de geleiderail.
-
De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de lastbeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Lastbeperkingen komen vaak voor op bruggen en bijvoorbeeld kademuren. De lastbeperking wordt weergegeven met het verkeersbord met RVV-code C21. Dit bord wil zeggen dat voertuigen en samengestelde voertuigen met een bepaalde totaalmassa wettelijk gezien geen toegang hebben tot de weg. Met dit WKD-bestand wordt het gemakkelijker om de juiste route te bepalen voor een voertuig met een bepaald totaalmassa. De lastbeperkingen zijn overgenomen van het verkeersbordenbestand dat bij NDW beschikbaar wordt gesteld. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.
-
De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase wordt de aanwezigheid van geleiderails in de middenberm vastgelegd. Dit wordt bepaald voor de verkeersveiligheid. Hoe smaller de middenberm, hoe gemakkelijker een voertuig op de verkeerde weghelft kan geraken, met alle gevolgen van dien. Daarbij is het ook van belang om te inventariseren of in de middenberm andere obstakels aanwezig zijn, zoals geleiderails, greppels of andere objecten die kunnen voorkomen dat voertuigen op de verkeerde weghelft kunnen komen. Indien er geleiderails aanwezig zijn in de middenberm dan wordt op dit op plek niet de breedte van de middenberm bepaald. De wegen met een geleiderail in de middenberm zijn immers al beschermd. Geleiderails in de middenberm worden bepaald voor wegen met maximum snelheid van 70 km/h en hoger en de wegen moeten gescheiden rijbanen hebben.
-
De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de inritten weergegeven op wegen met een maximumsnelheid van 70, 80, 90 of 100 km/uur en alle wegen onder het beheer van het rijk. Het in kaart brengen van deze inritten is belangrijk voor de verkeersveiligheid. Het betreffen inritten langs een weg op wegen met de wat hogere maximumsnelheden. Vaak zijn dit punten waar je met de auto afslaat of de weg opdraait. Bij het opdraaien op de weg of afremmen om een inrit te nemen zijn de snelheidsverschillen groot. Daarom zijn dit potentieel gevaarlijke situaties voor de verkeersveiligheid In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.
-
De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase voor bomen in de berm worden de afstand van bomen en ondergroei tot de weg weergegeven. Het gaat om de provinciale wegen met een snelheid van 80 km/h en hoger. Het in kaart brengen van de bomen en ondergroei is belangrijk voor de verkeersveiligheid. Het betreffen bomen en ondergroei langs een weg op wegen met de wat hogere maximumsnelheden. Daar waar de bomen dicht op de weg staan is de kans op ongelukken groter. Zeker als de gereden snelheden hoger zijn. In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.
-
De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de hoogtebeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Hoogtebeperkingen komen vaak voor bij viaducten, treinonderdoorgangen, gebouwen en bijvoorbeeld parkeergarages. Parkeergarages en ingangen naar parkeergarages maken vaak geen onderdeel uit van het NWB omdat het privégebouwen en privéwegen betreft.
-
De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. De wegkenmerkendatabase Maximum Snelheden bevat snelheidslimieten voor alle wegen in het NWB. Met het wegvak_ID kunnen de snelheidslimieten aan de geografie van het NWB worden gekoppeld. WKD is begin 2017 voor heel Nederland gevuld met door gemeenten aangeleverde gegevens. Vanaf dat moment zijn de nieuwe verkeersbesluiten, via Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties (KOOP) gebruikt om wijzigingen in snelheidslimieten op te sporen en te verwerken. Het NWB verandert sneller dan de snelheidslimieten door de wegbeheerders worden aangeleverd of in KOOP worden geplaatst. Middels algoritmen wordt waar nodig de snelheid aangevuld bij korte tussenliggende wegvakken. Daardoor is voor enkele procenten de snelheidslimiet onbekend. NB: Bij woonwijken waar een maximum snelheid van 30km per uur geldt, of een woonerf, leidt dit tot grote afwijkingen op de werkelijkheid. Ook is sinds 2017 het aantal buitenwegen met een 60km limiet fors toegenomen. De mogelijke snelheden die ingevuld kunnen worden zijn 5, 15, 20, 30 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120, 130 km/h en onbekend. De snelheden gelden alleen voor wegen die opengesteld zijn voor autoverkeer. Op fietspaden, voetpaden en andere wegen die niet opengesteld zijn voor autoverkeer is voor de snelheid onbekend ingevuld. Dat geldt ook voor de veerverbindingen. Het bestand voorziet in variabele maximumsnelheden met een begintijd en een eindtijd. Deze zijn met name van toepassing op de autosnelwegen. Buiten deze periode met de aangegeven begintijd en eindtijd geldt dan een alternatieve snelheid. Dus bijvoorbeeld tussen 6:00 en 19:00 geldt 100 km/h en daarbuiten is de maximum snelheid 120 km/h. Andere venstertijden dan die op de autosnelwegen zijn niet aanwezig in het bestand, tenzij deze door de wegbeheerder zijn aangegeven. De wegkenmerkendatabase voor snelheden bevat ook de adviessnelheden dat geldt voor een bepaald wegvak of een deel daarvan. Nu zijn alleen adviessnelheden voor de rijkswegen opgenomen in het bestand, maar in de toekomst wordt dit uitgebreid met de adviessnelheden voor het onderliggend wegennet.
-
De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de toegestane verkeersdeelnemers per weg en rijrichting weergegeven. Dit betekent dat er routes gereden kunnen worden met bijvoorbeeld de fiets. Je mag met de fiets op meer wegen rijden dan alleen de fietspaden. Ook wordt het zo duidelijk waar je met welk voertuig wel mag komen en waar niet. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een straat voor de fiets in beide richtingen toegankelijk is en voor de auto maar in één richting. Om te bepalen welk verkeerstype is toegestaan is gebruik gemaakt van het verkeersbordenbestand. Bij de verkeerstypen wordt er een onderverdeling gemaakt in de volgende categorieën: - Voetganger - Fiets/snorfiets - Bromfiets - Motorfiets - Personenauto - Motorvoertuigen met aanhanger - Vrachtauto - Autobus - Landbouwvoertuigen Daarbij wordt ook rekening gehouden met de toegestane rijrichting van het verkeerstype. Buiten scope Bij het vastleggen van de toegestane verkeerstypes wordt geen rekening gehouden met de volgende situaties: - De uitzonderingssituaties die gelden voor motorvoertuigen als het gaat om beperkingen voor hoogte, breedte, lengte, last, aslast, gevaarlijke stoffen en milieuzones - Venstertijden die zijn gedefinieerd voor bepaalde verkeerstypen. Deze uitzonderingssituaties zijn lastig uit te lezen op de onderborden van het nationale verkeersbordenbestand en zijn daarnaast niet uniform opgebouwd.
-
De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerken database zijn de locaties van scholen en schoolzones vastgelegd. Op dit moment gaat het nog om een POC. Er is in december 2022 een proef gestart in Amsterdam, Rotterdam, ’s-Hertogenbosch, Helmond en Meijerijstad waarbij informatie over meer dan 500 scholen en schoolzones wordt getoond in de (navigatie)systemen van Flitsmeister, Waze, Locatienet en ANWB Onderweg. Tevens worden de schooltijden, vakanties en studiedagen geleverd aan deze serviceproviders. De serviceproviders bepalen zelf hoe en of ze deze informatie gaan verwerken in hun navigatiesystemen. Dat kan bijvoorbeeld een waarschuwing zijn of het vermijden van een deel van de route. Dit betekent dat er voor 5 gemeenten in Nederland schoolzones zijn vastgelegd. Het doel hiervan is om informatie te leveren aan serviceproviders. In de wegkenmerkendatabase komen de schooltijden, vakanties en studiedagen niet voor. Dit is iets waar de serviceproviders mee aan de gang gaan. De wegkenmerkendatabase bevat alleen de statische gegevens. Lang niet elke school heeft ook een schoolzone. En er zijn ook scholen die een schoolstraat hebben in plaats van een schoolzone. Een schoolstraat wil zeggen dat de straat volledig is afgezet tijdens de openingstijd en de sluitingstijd van de school. Autoverkeer is dan niet mogelijk. Ook deze schoolstraten zijn weergegeven in de wegkenmerkendatabase.
-
De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de parkeerpunten weergegeven op wegen met een maximumsnelheid van 70, 80, 90 of 100 km/uur en alle wegen onder het beheer van het rijk. Het in kaart brengen van de parkeerpunten is van belang voor de verkeersveiligheid. Het betreffen de parkeermogelijkheden langs een weg op wegen met de wat hogere maximumsnelheden. Vaak zijn dit punten waar je met de auto even tijdelijk kan staan vanwege een calamiteit of pech of waar geparkeerd kan worden. Bij het inparkeren zijn er rembewegingen nodig en bij het opnieuw deelnemen aan het verkeer zijn de snelheidsverschillen groot. Daarom zijn dit potentieel gevaarlijke situaties voor de verkeersveiligheid In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.