From 1 - 10 / 108
  • Het NWB-Wegen is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB-Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). In dit afgeleide product zijn echter alleeen de rijks- en provinciale wegen opgenomen. Het is mogelijk om het routesysteem te segmenteren op basis van informatie die aanwezig is in onder het wegvak liggende entiteiten. Hierbij is sprake van twee mogelijke varianten: A: hectointervallen: B: combinatie van hectointervallen en posities van hectopunten. Het verschil tussen beide varianten is dat variant A uitgaat van de situatie waarin hectometerpaaltjes op een wegvak op gelijke afstanden van elkaar staan. In de praktijk is dat niet zo. Daarom is variant B ontwikkeld. In deze variant wordt elk segment gevormd door de posities van de hectopunten, gecombineerd met hectometrering van hectosprongen en juncties van wegvakken (dit zijn dus de hectointervalen). Omdat de gebruiker het netwerk op verschillende niveaus zal willen weergeven, worden er vijf verschillende routesystemen geleverd. Het NWB_wegen_route product wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Het NWB-Wegen is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB-Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). In dit afgeleide product zijn echter alleeen de rijks- en provinciale wegen opgenomen. Het is mogelijk om het routesysteem te segmenteren op basis van informatie die aanwezig is in onder het wegvak liggende entiteiten. Hierbij is sprake van twee mogelijke varianten: A: hectointervallen: B: combinatie van hectointervallen en posities van hectopunten. Het verschil tussen beide varianten is dat variant A uitgaat van de situatie waarin hectometerpaaltjes op een wegvak op gelijke afstanden van elkaar staan. In de praktijk is dat niet zo. Daarom is variant B ontwikkeld. In deze variant wordt elk segment gevormd door de posities van de hectopunten, gecombineerd met hectometrering van hectosprongen en juncties van wegvakken (dit zijn dus de hectointervalen). Omdat de gebruiker het netwerk op verschillende niveaus zal willen weergeven, worden er vijf verschillende routesystemen geleverd. Het NWB_wegen_route product wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Spoorovergangen: Kruist een spoorweg op gelijk niveau de hoofdrijbaan, dan is er sprake van een spoorovergang.

  • Deze dataset laat de verkeerscentrales met hun grenzen zien. De grenzen zijn gedefinieerd vanuit het Incident Management perspectief. De wegen die binnen zo’n verkeerscentrale grensgebied vallen zijn terug te vinden in het Nationaal Wegenbestand (NWB). Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/.

  • Verhardingen: Verharde toplaag van het weglichaam. Hier wordt de materiaalsoort geregistreerd van de toplaag van beide hoofdrijbanen.

  • De nationale vaarwegen zijn ook een onderdeel van Het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Deze dataset bevat de vaarwegvakken van de bevaarbare waterwegen voor de beroeps- en recreatievaart in Nederland met een minimale doorvaarhoogte van 2,45 meter en een minimale diepgang van 1,10 meter. De vaarwegen worden maandelijks door CIV beschikbaar gesteld. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Adviessnelheden: Een adviessnelheid wordt toegepast om aan te geven met welke veilige snelheid een gevaarlijk punt kan worden gepasseerd, waarvan voor de bestuurder NIET goed waarneembaar is wanneer de snelheid in aanzienlijke mate MOET worden verminderd. De adviessnelheid wordt getoond in kolom OMSCHR.

  • Erfaansluitingen: Een erfaansluiting is een aansluiting van bebouwing, erven, kavels en percelen op de openbare weg. Erfaansluitingen op de rijbaan zouden niet mogen voorkomen langs het wegennetwerk in Nederland. In de minimale situatie kan het noodzakelijk zijn om bij uitzondering uitritten op de hoofdrijbaan toe te staan mits deze voldoende zichtbaar en herkenbaar zijn als ondergeschikte uitrit of aansluiting. Uitgangssituatie moet zijn dat uitritten van percelen niet voorkomen.

  • Mengstroken: Onder mengstroken wordt verstaan: alle banen en stroken, samenkomend met aan de hoofdrijbaan, fysiek niet gescheiden en bedoeld voor de verkeersafwikkeling van en naar de hoofdrijbaan. Van de geregistreerde stroken wordt vastgelegd of het een enkel- of dubbelbaansstrook of taper betreft.

  • De wegkenmerkendatabase (WKD) voor snelheden bevat snelheidslimieten voor alle wegen in het NWB. Nu is er aan het Maximum snelheden bestand het bestand met de maandelijkse mutaties toegevoegd, dit bestand bevat de mutaties tov de vorige maand. WKD is begin 2017 voor heel Nederland gevuld met door gemeenten aangeleverde gegevens. Vanaf dat moment zijn de nieuwe verkeersbesluiten, via Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties (KOOP) gebruikt om wijzigingen in snelheidslimieten op te sporen en te verwerken. Het NWB verandert sneller dan de snelheidslimieten door de wegbeheerders worden aangeleverd of in KOOP worden geplaatst. Middels algoritmen wordt waar nodig de snelheid aangevuld bij korte tussenliggende wegvakken. Daardoor is voor enkele procenten de snelheidslimiet onbekend. Sinds 2022 zijn de kenmerken Aslastbeperkingen, Bomen, Fietsstrooiroutes, Geleiderails, Hoogtebeperkingen, Inritten, Komgrenzen, Lastbeperkingen, Lengtebeperkingen, Maximum snelheden, Middenbermbreedte, Oversteekplaatsen, Parkeerpunten, Parkeervakken, RVM, Schoolzone, Verkeerscentrale, Verkeerstypen, Voetgangersoversteekplaatsen, Vrachtwagentolheffingsnetwerk, Wegbreedte, Wegcategorisering en Wegversmallingen als csv bestand in de database beschikbaar. Deze zijn te downloaden via https://downloads.rijkswaterstaatdata.nl/wkd/. Hier is ook documentatie over de wkd kenmerken te vinden. NB: Bij woonwijken waar een maximum snelheid van 30km per uur geldt, of een woonerf, leidt dit tot grote afwijkingen op de werkelijkheid. Ook is sinds 2017 het aantal buitenwegen met een 60km limiet fors toegenomen. De mogelijke snelheden die ingevuld kunnen worden zijn 5, 15, 20, 30 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120, 130 km/h en onbekend. De snelheden gelden alleen voor wegen die opengesteld zijn voor autoverkeer. Op fietspaden, voetpaden en andere wegen die niet opengesteld zijn voor autoverkeer is voor de snelheid onbekend ingevuld. Dat geldt ook voor de veerverbindingen. Het bestand voorziet in variabele maximumsnelheden met een begintijd en een eindtijd. Deze zijn met name van toepassing op de autosnelwegen. Buiten deze periode met de aangegeven begintijd en eindtijd geldt dan een alternatieve snelheid. Dus bijvoorbeeld tussen 6:00 en 19:00 geldt 100 km/h en daarbuiten is de maximum snelheid 120 km/h. De wegkenmerkendatabase voor snelheden bevat ook de adviessnelheden dat geldt voor een bepaald wegvak of een deel daarvan. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/