From 1 - 10 / 57
  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • Betreft monitoringsdata. In de periode 2008-2013 heeft het Havenbedrijf Rotterdam de eerste fase van Maasvlakte 2 aangelegd. De nieuwe haven beslaat zo’n 2,5% van de totale Voordelta, een Natura2000 gebied. Zowel de aanleg als de aanwezigheid van de haven heeft volgens de Milieu Effect Rapportage (MER) effecten op aanwezige dier- en plantensoorten. De effecten van de aanleg en aanwezigheid van Maasvlakte 2 voor de natuur en leefomgeving zijn met verschillende maatregelen gecompenseerd en gemitigeerd. Zo is een bodembeschermingsgebied van 25.000 ha in de Voordelta ingesteld (10x de grootte van het oppervlak van de nieuwe haven) met daarbinnen rustgebieden voor vogels. Daarnaast is er in 2009 een nieuw duingebied gerealiseerd bij ‘s Gravezande (Spanjaardsduin) om de stikstofdepositie die na ingebruikname van de Tweede Maasvlakte toeneemt, te compenseren. Ook zijn diverse maatregelen genomen om de effecten van de aanleg te compenseren en mitigeren. Om de effectiviteit van deze genomen maatregelen te monitoren zijn drie Monitoring- en Evaluatieplannen (MEP) opgesteld en uitgevoerd.

  • Serie aan punten waarop informatie geprojecteerd is, zoals bijvoorbeeld ligging, hoogte-informatie en vastgestelde geluidproductieplafonds.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de hoogtebeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Hoogtebeperkingen komen vaak voor bij viaducten, treinonderdoorgangen, gebouwen en bijvoorbeeld parkeergarages. Parkeergarages en ingangen naar parkeergarages maken vaak geen onderdeel uit van het NWB omdat het privégebouwen en privéwegen betreft. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase oversteekplaatsen..... Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase voor bomen in de berm worden de afstand van bomen en ondergroei tot de weg weergegeven. Het gaat om de provinciale wegen met een snelheid van 80 km/h en hoger. Het in kaart brengen van de bomen en ondergroei is belangrijk voor de verkeersveiligheid. Het betreffen bomen en ondergroei langs een weg op wegen met de wat hogere maximumsnelheden. Daar waar de bomen dicht op de weg staan is de kans op ongelukken groter. Zeker als de gereden snelheden hoger zijn. In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. De wegkenmerkendatabase Maximum Snelheden bevat snelheidslimieten voor alle wegen in het NWB. Met het wegvak_ID kunnen de snelheidslimieten aan de geografie van het NWB worden gekoppeld. WKD is begin 2017 voor heel Nederland gevuld met door gemeenten aangeleverde gegevens. Vanaf dat moment zijn de nieuwe verkeersbesluiten, via Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties (KOOP) gebruikt om wijzigingen in snelheidslimieten op te sporen en te verwerken. Het NWB verandert sneller dan de snelheidslimieten door de wegbeheerders worden aangeleverd of in KOOP worden geplaatst. Middels algoritmen wordt waar nodig de snelheid aangevuld bij korte tussenliggende wegvakken. Daardoor is voor enkele procenten de snelheidslimiet onbekend. NB: Bij woonwijken waar een maximum snelheid van 30km per uur geldt, of een woonerf, leidt dit tot grote afwijkingen op de werkelijkheid. Ook is sinds 2017 het aantal buitenwegen met een 60km limiet fors toegenomen. De mogelijke snelheden die ingevuld kunnen worden zijn 5, 15, 20, 30 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120, 130 km/h en onbekend. De snelheden gelden alleen voor wegen die opengesteld zijn voor autoverkeer. Op fietspaden, voetpaden en andere wegen die niet opengesteld zijn voor autoverkeer is voor de snelheid onbekend ingevuld. Dat geldt ook voor de veerverbindingen. Het bestand voorziet in variabele maximumsnelheden met een begintijd en een eindtijd. Deze zijn met name van toepassing op de autosnelwegen. Buiten deze periode met de aangegeven begintijd en eindtijd geldt dan een alternatieve snelheid. Dus bijvoorbeeld tussen 6:00 en 19:00 geldt 100 km/h en daarbuiten is de maximum snelheid 120 km/h. Andere venstertijden dan die op de autosnelwegen zijn niet aanwezig in het bestand, tenzij deze door de wegbeheerder zijn aangegeven. De wegkenmerkendatabase voor snelheden bevat ook de adviessnelheden dat geldt voor een bepaald wegvak of een deel daarvan. Nu zijn alleen adviessnelheden voor de rijkswegen opgenomen in het bestand, maar in de toekomst wordt dit uitgebreid met de adviessnelheden voor het onderliggend wegennet. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerken database zijn de locaties van scholen en schoolzones vastgelegd. Op dit moment gaat het nog om een POC. Er is in december 2022 een proef gestart in Amsterdam, Rotterdam, ’s-Hertogenbosch, Helmond en Meijerijstad waarbij informatie over meer dan 500 scholen en schoolzones wordt getoond in de (navigatie)systemen van Flitsmeister, Waze, Locatienet en ANWB Onderweg. Tevens worden de schooltijden, vakanties en studiedagen geleverd aan deze serviceproviders. De serviceproviders bepalen zelf hoe en of ze deze informatie gaan verwerken in hun navigatiesystemen. Dat kan bijvoorbeeld een waarschuwing zijn of het vermijden van een deel van de route. Dit betekent dat er voor 5 gemeenten in Nederland schoolzones zijn vastgelegd. Het doel hiervan is om informatie te leveren aan serviceproviders. In de wegkenmerkendatabase komen de schooltijden, vakanties en studiedagen niet voor. Dit is iets waar de serviceproviders mee aan de gang gaan. De wegkenmerkendatabase bevat alleen de statische gegevens. Lang niet elke school heeft ook een schoolzone. En er zijn ook scholen die een schoolstraat hebben in plaats van een schoolzone. Een schoolstraat wil zeggen dat de straat volledig is afgezet tijdens de openingstijd en de sluitingstijd van de school. Autoverkeer is dan niet mogelijk. Ook deze schoolstraten zijn weergegeven in de wegkenmerkendatabase. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerken database...... Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • Deze rapporten zijn het resultaat van een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (Rijkswaterstaat), de Unie van Waterschappen en het Interprovinciaal Overleg. In de rapporten staan de belangrijkste bevindingen ten aanzien van het overstromingsrisico van het betreffende dijkringgebied en de mogelijke gevolgen hiervan, en een beschrijving van de effecten van dijkversterking en/of rivierverruiming