From 1 - 10 / 123
  • Lijn en vlakvormige obstakels: Een object langs de weg dat als lijn- of vlakvormig object is opgenomen in het Digitaal Topografisch Bestand (DTB), en voorkomt in de lijst met CTE-codes is opgenomen in WEGGEG. Alle obstakels binnen 20 meter van de kantlijn van de weg die significante impact hebben als je er tegen aan rijdt, worden opgenomen in WEGGEG. Deze objecten worden niet zo als de rest van de weggeg-kenmerken opgenomen via een visuele inspectie langs de weg, maar worden direct overgenomen uit de laatste versie van de DTB. Dat houdt in dat er altijd geen verschil bestaat tussen de objectcodes. Objecten binnen 20 meter vanaf de kant verharding worden opgenomen.

  • De Actuele Wegenlijst wordt door de Centrale Informatievoorziening (CIV) samengesteld. In deze publicatie zijn alle, aan CIV bekende, mutaties in het (genummerde) rijkswegennet verwerkt. De rijkswegen zijn onderverdeeld naar Planwegen (1- 99) en Planvervangende wegen (200 tot en met 838 en 915). Aan de basis van de indeling liggen het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV-II) en het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT 2000 - 2004) ten grondslag. Meer informatie en nieuws over het Nationaal Wegen Bestand (NWB) is te vinden op https://www.nationaalwegenbestand.nl/ De Actuele Wegenlijst is herzien en verbeterd. Vanaf nu wordt de data uitsluitend gepubliceerd volgens het nieuwe formaat. In het nieuwsbericht op https://rijkswaterstaatdata.nl/meldingen-storingen/meldingen-storingen/wijzigingen-actuele-wegenlijst/ lees je wat de wijzigingen zijn, waarom deze zijn doorgevoerd, en waar je de data volgens het nieuwe formaat kunt inzien en gebruiken. De Actuele Wegenlijst biedt informatie over de lengte van wegen en wordt samengesteld op basis van het actuele Nationaal Wegen Bestand (NWB). Het proces voor het bepalen van de actuele wegen is aanzienlijk geautomatiseerd en geoptimaliseerd. In tegenstelling tot de oude Actuele Wegenlijst, die handmatig werd bijgewerkt, is dit nu een volledig geautomatiseerd proces geworden. Bovendien worden verschillende attributen herzien, omdat feedback heeft aangetoond dat sommige niet langer relevant zijn. Om de lengte van de wegen/wegdelen zo exact mogelijk te bepalen, worden er nu ook op- en afritten meegenomen in de berekening. Met deze aanpassingen kan het nodig zijn dat eindgebruikers ook hun eigen systemen moeten aanpassen. Het gebruik van de Actuele Wegenlijst is meestal geïntegreerd in verschillende services.

  • Portalen: De volgende soorten portalen worden geregistreerd en getoond in kolom OMSCHR: 1. Staal : De verkeersvoorziening welke op een stalen constructie is aangebracht. 2. Viaduct: De verkeersvoorziening welke in de verkeersrichting zichtbaar tegen de zijkant van een viaduct met of zonder doorrijhoogte is aangebracht. Portalen met bewegwijzeringsborden worden NIET geregistreerd.

  • Divergenties: Punt of gebied waar een rijbaan onder een kleine hoek overgaat in twee rijbanen ten behoeve van verkeer met dezelfde oorspronkelijke rijrichting.

  • Wegcategorie naar beleving: Op grond van de uiterlijke verschijningsvorm van de weg, kan er bij de weggebruiker een fictief beeld ontstaan ten aanzien van het verkeerspatroon van de weg, met name waar dit de samenstelling van het verkeer en de snelheid betreft. De volgende soorten wegcategorie naar beleving worden geregistreerd en getoond in kolom OMSCHR: 1. autosnelweg, 2. autoweg, 3. weg gesloten voor langzaam verkeer, 4. weg gesloten voor (brom)fietsers, 5. weg voor alle verkeer (gemengd verkeer).

  • Het NWB-Wegen is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB-Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). In dit afgeleide product zijn echter alleeen de rijks- en provinciale wegen opgenomen. Het is mogelijk om het routesysteem te segmenteren op basis van informatie die aanwezig is in onder het wegvak liggende entiteiten. Hierbij is sprake van twee mogelijke varianten: A: hectointervallen: B: combinatie van hectointervallen en posities van hectopunten. Het verschil tussen beide varianten is dat variant A uitgaat van de situatie waarin hectometerpaaltjes op een wegvak op gelijke afstanden van elkaar staan. In de praktijk is dat niet zo. Daarom is variant B ontwikkeld. In deze variant wordt elk segment gevormd door de posities van de hectopunten, gecombineerd met hectometrering van hectosprongen en juncties van wegvakken (dit zijn dus de hectointervalen). Omdat de gebruiker het netwerk op verschillende niveaus zal willen weergeven, worden er vijf verschillende routesystemen geleverd. Het NWB_wegen_route product wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Verlichtingen: Het verlichten van de openbare weg. De verlichting is bedoeld om een positief effect te bereiken voor de verkeersafwikkeling, de verkeersveiligheid en om het comfort van de weggebruiker te verhogen.

  • Wegkenmerkendatabase voor Regionaal Verkeersmanagement (RVM) - netwerk. RVM staat voor Regionaal Verkeersmanagement. Het RVM-netwerk omvat het wegennet waarover gezamenlijke afspraken zijn gemaakt tussen wegbeheerders om regionaal verkeersmanagement mogelijk te maken. Opdrachtgever is het Landelijk Verkeersmanagementberaad (LVMB). In Europees verband is een klein deel van het RVM netwerk aangewezen als Trans-Europees Transportnetwerken (TEN-T, middels Europese Verordening 2024-1679). Aangezien deze wegen ook onderdeel uitmaken van het RVM netwerk zijn deze binnen het RVM netwerk specifiek gelabeld. Het RVM-netwerk is onderverdeeld in vier categorieen: TEN-T kern TEN-T uitgebreid RVM autosnelweg RVM overig Naast het RVM netwerk heeft een vijftal provincies (Noord Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg) ook nog een uitgebreider RVM-plus netwerk benoemd, specifiek ten behoeve van afstemming van wegwerkzaamheden in hun regio.

  • Het NWB-Wegen is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB-Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). In dit afgeleide product zijn echter alleeen de rijks- en provinciale wegen opgenomen. Het is mogelijk om het routesysteem te segmenteren op basis van informatie die aanwezig is in onder het wegvak liggende entiteiten. Hierbij is sprake van twee mogelijke varianten: A: hectointervallen: B: combinatie van hectointervallen en posities van hectopunten. Het verschil tussen beide varianten is dat variant A uitgaat van de situatie waarin hectometerpaaltjes op een wegvak op gelijke afstanden van elkaar staan. In de praktijk is dat niet zo. Daarom is variant B ontwikkeld. In deze variant wordt elk segment gevormd door de posities van de hectopunten, gecombineerd met hectometrering van hectosprongen en juncties van wegvakken (dit zijn dus de hectointervalen). Omdat de gebruiker het netwerk op verschillende niveaus zal willen weergeven, worden er vijf verschillende routesystemen geleverd. Het NWB_wegen_route product wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Puntvormige obstakels: Een Object langs de weg dat als puntobject is opgenomen in het Digitaal Topografisch Bestand (DTB), en voorkomt in de lijst met CTE-codes is opgenomen in WEGGEG Alle obstakels binnen 20 meter van de kantlijn van de weg die significante impact hebben als je er tegen aan rijdt, worden opgenomen in WEGGEG. Deze objecten worden niet zo als de rest van de weggeg-kenmerken opgenomen via een visuele inspectie langs de weg, maar worden direct overgenomen uit de laatste versie van de DTB. Dat houdt in dat er altijd geen verschil bestaat tussen de objectcodes. Objecten binnen 20 meter vanaf de kant verharding worden opgenomen.