vector
Type of resources
Topics
Provided by
Years
Formats
Representation types
Update frequencies
status
online bronnen
Scale
Resolution
-
Dit bestand bevat de kaartlagen die voor kaart 2 ‘overzichtskaart waterbeleid en uitvoering’ in het Nationaal Water Programma 2022-2027 zijn gebruikt. De kaarten in het Nationaal Water Programma zijn opgemaakt als gedrukte kaart op A4-niveau en zijn alleen op dit niveau gecontroleerd en vastgesteld. Dat betekent dat deze data, die is gebruikt voor het maken van de gedrukte kaarten, geen juridische status heeft. Het risico voor het gebruiken van deze data ligt bij de gebruiker. Daarnaast dient er rekening mee te worden gehouden dat sommige kaartelementen indicatief zijn weergegeven; de locaties zijn niet exact. Dit geldt bijvoorbeeld voor de weergave van projectlocaties. Tot slot is van belang dat de datasets in deze publicatie zijn gebruikt voor het maken van gedrukte kaarten voor het Nationaal Water Programma in 2022. Het is daarmee statische data, die na de publicatie in 2022 op deze plaats niet actueel wordt gehouden.
-
In de wegkenmerkendatabase verkeerstypen worden de toegestane verkeersdeelnemers per weg en rijrichting weergegeven. Dit betekent dat er routes gereden kunnen worden met bijvoorbeeld de fiets. Je mag met de fiets op meer wegen rijden dan alleen de fietspaden. Ook wordt het zo duidelijk waar je met welk voertuig wel mag komen en waar niet. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een straat voor de fiets in beide richtingen toegankelijk is en voor de auto maar in één richting. Om te bepalen welk verkeerstype is toegestaan is gebruik gemaakt van het verkeersbordenbestand. Bij de verkeerstypen wordt er een onderverdeling gemaakt in de volgende categorieën: - Voetganger - Fiets/snorfiets - Bromfiets - Motorfiets - Personenauto - Motorvoertuigen met aanhanger - Vrachtauto - Autobus - Landbouwvoertuigen Daarbij wordt ook rekening gehouden met de toegestane rijrichting van het verkeerstype. Buiten scope Bij het vastleggen van de toegestane verkeerstypes wordt geen rekening gehouden met de volgende situaties: - De uitzonderingssituaties die gelden voor motorvoertuigen als het gaat om beperkingen voor hoogte, breedte, lengte, last, aslast, gevaarlijke stoffen en milieuzones - Venstertijden die zijn gedefinieerd voor bepaalde verkeerstypen. Deze uitzonderingssituaties zijn lastig uit te lezen op de onderborden van het nationale verkeersbordenbestand en zijn daarnaast niet uniform opgebouwd.
-
Voorrangswegen: Een voorrangsweg loopt in de regel van gelijkvloerse kruising en zijstraat tot gelijkvloerse kruising en zijstraat. Het begin van een voorrangsweg wordt aangegeven met RVV bord B1 en het einde met RVV bord B2. Een weg waarop de voorrang per gelijkvloerse kruising en zijstraat is geregeld, wordt NIET geregistreerd als een voorrangsweg. Bij de categorie autosnelweg en autoweg wordt de aanduiding voorrangsweg NIET geregistreerd, deze wegcategorieen zijn automatisch voorrangsweg.
-
De kartering is vervaardigd volgens de methodiek 3de cyclus Ecotopen. Aanpassingen voor het programma Natuurvriendelijke oevers Maas zijn beschreven in de toelichting Monitoring vegetatiestructuur en oeverlijn Eroderende oevers Maas 2009 . Als basis voor de kartering is de fotovlucht d.d. 2 en 21 juni 2012 (infrarood) gebruikt, gevlogen op schaal 1:5000 met een grondresolutie van 6 cm. Naast de vegetatiestructuur is ook de 'bovenkant talud' en de 'bovenzijde erosierand' vastgelegd.
-
In de wegkenmerkendatabase oversteekplaatsen
-
In de wegkenmerkendatabase middenbermbreedte wordt de breedte van de middenberm vastgelegd. Deze breedte van de middenberm wordt bepaald voor de verkeersveiligheid. Hoe smaller de middenberm, hoe gemakkelijker een voertuig op de verkeerde weghelft kan geraken, met alle gevolgen van dien. Daarbij is het ook van belang om te inventariseren of in de middenberm andere obstakels aanwezig zijn, zoals geleiderails, greppels of andere objecten die kunnen voorkomen dat voertuigen op de verkeerde weghelft kunnen komen. De breedte van de middenberm wordt vastgelegd bij wegen met gescheiden rijbanen. Daarbij wordt altijd aan de linkerkant van het verhardingsvlak bepaald wat de breedte van de middenberm is. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat ook de breedte van de buitenbermen worden bepaald. Voor gescheiden rijbanen wordt in feite de breedte van de middenberm twee keer bepaald. De ene keer voor de heenrichting en de andere keer voor de terugrichting. De breedte van de middenberm wordt bepaald voor wegen met maximum snelheid van 70 km/h en hoger. Verder worden ook de geleiderails in de middenbermen in kaart gebracht. Wanneer de middenberm een geleiderail bevat dan wordt de breedte van de middenberm voor dat deel van de weg niet in kaart gebracht en in dit WKD-bestand weergegeven. Voor de detectie van de geleiderail en middenberm moet eerst duidelijk zijn wat wordt verstaan onder de middenberm. In het NWB zijn de éénrichtingswegen gedigitaliseerd in de rijrichting. De middenberm is het gedeelte links van een wegvak totdat een ander wegvak wordt geraakt minus het gedeelte met asfalt (de rijbaan). Voor de detectie van de geleiderail en middenbermbreedte wordt daarom alleen aan de linkerkant van het wegvak gekeken. Eerst wordt onderzocht of er een geleiderail in de middenberm aanwezig is. Indien deze aanwezig is, dan wordt een eventuele middenbermbreedte niet meer vastgelegd. Vanuit verkeersveiligheid is dit wegvak namelijk al veilig vanwege de aanwezigheid van de geleiderail.
-
Dit bestand betreft het landelijke bestand van locaties waaraan RWS de functie zwemwater heeft toegekend, inclusief bijbehorende zwemwaterzones. De informatie wordt jaarlijks geactualiseerd. De functietoekenning wordt jaarlijks geformaliseerd in een brief van de HID van RWS WVL aan de provincies. Onder voorwaarde van functietoekenning wijst de provincie de zwemwaterlocaties aan. Op de aangewezen zwemwaterlocaties voert RWS wettelijke taken uit: het opstellen en actueel houden van een zwemwaterprofiel, het monitoren van de zwemwaterkwaliteit gedurende het badseizoen en het zorgdragen voor het nemen van maatregelen ter verbetering van de zwemwaterkwaliteit als uit de monitoring is gebleken dat de zwemwaterkwaliteit niet in orde is.
-
Kunstwerk over de weg: Een kunstwerk over de weg is een ongelijkvloerse kruising over de hoofdrijbaan ten behoeve van verkeer, water, wild en spoorwegen. Een onderscheid wordt gemaakt in: aquaduct, brug, ecoduct en viaduct. Dit wordt getoond in kolom OMSCHR.
-
Deze dataset bevat alleen de mutaties op hectopunten die in de maand voorafgaand aan de peildatum zijn uitgevoerd in het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Het NWB Wegen bestand is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB Wegen bestand bestaat op dit moment uit meer dan 159.000 hectopunten en bijna 1,5 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van meer dan 190.000 kilometer (meting januari 2023). Het NWB Wegen bestand wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl
-
In de wegkenmerkendatabase vrachtwagentolheffingsnetwerk