imageryBaseMapsEarthCover
Type of resources
Topics
Provided by
Years
Formats
Representation types
Update frequencies
status
online bronnen
Resolution
-
In de wegkenmerkendatabase verkeerstypen worden de toegestane verkeersdeelnemers per weg en rijrichting weergegeven. Dit betekent dat er routes gereden kunnen worden met bijvoorbeeld de fiets. Je mag met de fiets op meer wegen rijden dan alleen de fietspaden. Ook wordt het zo duidelijk waar je met welk voertuig wel mag komen en waar niet. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een straat voor de fiets in beide richtingen toegankelijk is en voor de auto maar in één richting. Om te bepalen welk verkeerstype is toegestaan is gebruik gemaakt van het verkeersbordenbestand. Bij de verkeerstypen wordt er een onderverdeling gemaakt in de volgende categorieën: - Voetganger - Fiets/snorfiets - Bromfiets - Motorfiets - Personenauto - Motorvoertuigen met aanhanger - Vrachtauto - Autobus - Landbouwvoertuigen Daarbij wordt ook rekening gehouden met de toegestane rijrichting van het verkeerstype. Buiten scope Bij het vastleggen van de toegestane verkeerstypes wordt geen rekening gehouden met de volgende situaties: - De uitzonderingssituaties die gelden voor motorvoertuigen als het gaat om beperkingen voor hoogte, breedte, lengte, last, aslast, gevaarlijke stoffen en milieuzones - Venstertijden die zijn gedefinieerd voor bepaalde verkeerstypen. Deze uitzonderingssituaties zijn lastig uit te lezen op de onderborden van het nationale verkeersbordenbestand en zijn daarnaast niet uniform opgebouwd.
-
In de wegkenmerkendatabase oversteekplaatsen
-
In de wegkenmerkendatabase middenbermbreedte wordt de breedte van de middenberm vastgelegd. Deze breedte van de middenberm wordt bepaald voor de verkeersveiligheid. Hoe smaller de middenberm, hoe gemakkelijker een voertuig op de verkeerde weghelft kan geraken, met alle gevolgen van dien. Daarbij is het ook van belang om te inventariseren of in de middenberm andere obstakels aanwezig zijn, zoals geleiderails, greppels of andere objecten die kunnen voorkomen dat voertuigen op de verkeerde weghelft kunnen komen. De breedte van de middenberm wordt vastgelegd bij wegen met gescheiden rijbanen. Daarbij wordt altijd aan de linkerkant van het verhardingsvlak bepaald wat de breedte van de middenberm is. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat ook de breedte van de buitenbermen worden bepaald. Voor gescheiden rijbanen wordt in feite de breedte van de middenberm twee keer bepaald. De ene keer voor de heenrichting en de andere keer voor de terugrichting. De breedte van de middenberm wordt bepaald voor wegen met maximum snelheid van 70 km/h en hoger. Verder worden ook de geleiderails in de middenbermen in kaart gebracht. Wanneer de middenberm een geleiderail bevat dan wordt de breedte van de middenberm voor dat deel van de weg niet in kaart gebracht en in dit WKD-bestand weergegeven. Voor de detectie van de geleiderail en middenberm moet eerst duidelijk zijn wat wordt verstaan onder de middenberm. In het NWB zijn de éénrichtingswegen gedigitaliseerd in de rijrichting. De middenberm is het gedeelte links van een wegvak totdat een ander wegvak wordt geraakt minus het gedeelte met asfalt (de rijbaan). Voor de detectie van de geleiderail en middenbermbreedte wordt daarom alleen aan de linkerkant van het wegvak gekeken. Eerst wordt onderzocht of er een geleiderail in de middenberm aanwezig is. Indien deze aanwezig is, dan wordt een eventuele middenbermbreedte niet meer vastgelegd. Vanuit verkeersveiligheid is dit wegvak namelijk al veilig vanwege de aanwezigheid van de geleiderail.
-
In de wegkenmerkendatabase vrachtwagentolheffingsnetwerk
-
In de wegkenmerkendatabase schoolzones zijn de locaties van scholen en schoolzones vastgelegd. De wegkenmerkendatabase is ontwikkeld om serviceproviders, zoals bijvoorbeeld de navigatie-industrie mogelijkheden te geven om de schoolzones weer te geven in de systemen. Tevens worden de schooltijden, vakanties en studiedagen geleverd aan deze serviceproviders. De serviceproviders bepalen zelf hoe en of ze deze informatie gaan verwerken in hun navigatiesystemen. Dat kan bijvoorbeeld een waarschuwing zijn of het vermijden van een deel van de route. In de wegkenmerkendatabase komen de schooltijden, vakanties en studiedagen niet voor. Dit is iets waar de serviceproviders mee aan de gang gaan. De wegkenmerkendatabase bevat alleen de schoolzones. Lang niet elke school heeft ook een schoolzone. En er zijn ook scholen die een schoolstraat hebben in plaats van een schoolzone. Een schoolstraat wil zeggen dat de straat volledig is afgezet tijdens de opening en de sluiting van de school. Autoverkeer is dan niet mogelijk. Deze schoolstraten zijn nu niet weergegeven. Schoolzones hebben geen formele juridische status. Het is niet zo dat er in een schoolzone een aparte maximum snelheid geldt, tenzij dat met snelheidsborden is weergegeven. Het is vooral bedoeld om de weggebruiker te waarschuwen en extra alertheid aan te wakkeren. Schoolzones worden alleen in de database opgenomen als deze gemarkeerd worden door een verkeersbord, een markering op de weg, een zogenaamde attentiepaal of een combinatie hiervan. Schoolzones worden niet in de database opgenomen als geen van deze drie aanwezig is.
-
Orthofotomozaiek van Texel Kwelders en Slufter, vervaardigd uit stereoluchtfoto opnamen ter ondersteuning van vegwad 2011 monitorings programma in opdracht van de Waterdienst.
-
In de wegkenmerkendatabase fiets(suggestie)stroken
-
infrarood orthofoto voor vegetatie kartering
-
Orthofotomozaiek van het projectgebied Oosterschelde vervaardigd uit stereoluchtfoto-opnamen op 04-9-2023 ter ondersteuning van het vegetatie monitoringsprogramma in opdracht van WVL
-
Wegkenmerkendatabase voor Regionaal Verkeersmanagement (RVM) - netwerk. RVM staat voor Regionaal Verkeersmanagement. Het RVM-netwerk omvat het wegennet waarover gezamenlijke afspraken zijn gemaakt tussen wegbeheerders om regionaal verkeersmanagement mogelijk te maken. Opdrachtgever is het Landelijk Verkeersmanagementberaad (LVMB). In Europees verband is een klein deel van het RVM netwerk aangewezen als Trans-Europees Transportnetwerken (TEN-T, middels Europese Verordening 2024-1679). Aangezien deze wegen ook onderdeel uitmaken van het RVM netwerk zijn deze binnen het RVM netwerk specifiek gelabeld. Het RVM-netwerk is onderverdeeld in vier categorieën: TEN-T kern TEN-T uitgebreid RVM autosnelweg RVM overig Naast het RVM netwerk heeft een vijftal provincies (Noord Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg) ook nog een uitgebreider RVM-plus netwerk benoemd, specifiek ten behoeve van afstemming van wegwerkzaamheden in hun regio.