structure
Type of resources
Topics
Provided by
Years
Representation types
Update frequencies
status
online bronnen
Scale
Resolution
-
In de Legger rijkswaterstaatswerken zijn vaarwegen, nevengeulen, kunstwerken, oevers en regionale waterkeringen beschreven. Sinds de invoering van de Waterwet is het verplicht om alle rijkswaterstaatswerken hierin op te nemen. De legger bestaat uit kaarten die de ligging, vorm, afmeting en constructie van deze objecten beschrijft. Dit wordt de 'normatieve' toestand genoemd. Het gaat dan bijvoorbeeld om de vereiste bodemdiepte van een kanaal of de minimale volumeberging van een nevengeul. Voor het aanpassen van de Legger is er een Leggerbesluit nodig. De eerste Legger rijkswaterstaatswerken is vastgesteld in 2012. In oktober 2014 is de Legger geactualiseerd. In 2022 werd de Legger rijkswaterstaatwerken opnieuw geactualiseerd, enkel binnen het rivierengebied. Uitgevoerde rivierverruimende- en KRW (kader richtlichtlijn water) -projecten in de uiterwaarden zijn daarbij in de legger opgenomen.
-
Netwerkschakels hoofdvaarwegennet die zijn gekoppeld aan de voornaamste locaties waar Rijkswaterstaat in 2025 geplande en of uitgestelde werkzaamheden en beheersmaatregelen verwacht. Deze werkzaamheden en of maatregelen kunnen de beschikbaarheid van de netwerken beperken. Alle kaarten zijn momentopnames van augustus 2024. Gedurende het jaar kunnen er wijzigingen optreden door her prioritering, vertragingen, inspecties of andere factoren. Kaart 1: Bruggen met een beperking voor het weg- en scheepvaartverkeer. Deze kaart toont de belangrijkste bruggen met beperkingen voor zowel weg- als scheepvaartverkeer. De beperkingen varieren van gewichts- of snelheidslimieten tot een verminderd aantal rijstroken. Deze maatregelen zijn noodzakelijk wanneer bruggen niet meer voldoen aan de huidige gebruikseisen. Ze verkleinen de kans op schade en waarborgen de veiligheid. In veel gevallen ontstaan de beperkingen door zorgen over de constructieve veiligheid van de bruggen, die vaak zijn ontworpen voor lichter verkeer dan het huidige gebruik. Kaart 2: Gepland grootschalig onderhoud en vernieuwing. Deze kaart geeft een overzicht van de geplande werkzaam heden voor grootschalig onderhoud en vernieuwing in 2025, die kunnen leiden tot hinder voor zowel weg- als scheepvaartverkeer. De clustering op het niveau van netwerkschakels in plaats van rijkswegen heeft bijgedragen aan de getoonde aantallen, vooral bij verhardingen en verlichting. Kaart 3: Uitgestelde werkzaamheden en of een verhoogd Inspectieregime. Deze kaart toont de belangrijkste locaties waar uitgestelde werkzaamheden of constructieve veiligheidskwesties een verhoogd inspectieregime vereisen. Rijkswaterstaat houdt intensief toezicht. om de veiligheid te waarborgen. Indien er veiligheidsrisicos ontstaan, worden beperkingen opgelegd. Kaart 4: Beperkingen, geplande en uitgestelde werkzaamheden per MIRT-regio. Deze samengestelde kaart, ingedeeld naar de vijf MIRT regios (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport), geeft per regio inzicht in mogelijke hinder voor weg- en scheepvaartverkeer door: beperkingen bij bruggen, zoals snelheids- en gewichtsbeperkingen, vanwege constructieve veiligheidskwesties; gepland grootschalig onderhoud en vernieuwing in 2025; uitgestelde werkzaamheden en of een verhoogd inspectieregime. Rijkswaterstaat adviseert gebruik van de webservices. Wilt u data downloaden let er dan op dat u 1 van de 4 lagen staatvandeinfrastructuur gebruikt waarbij u alle data in 1 keer downloadt. In totaal zijn er 4 bestanden.
-
Geluidsanering geluidsschermen
-
Nederland is het enige land met een speciale dienst voor de waterstaatskartografie. Dit komt door de unieke structuur van het Nederlandse landschap. Het feit dat circa de helft van ons land beneden de zeespiegel ligt vraagt speciale beheersmaatregelen. De waterstaatskartografie draagt hiertoe bij met kaarten die een inventarisatie geven van de waterstaatkundige infrastructuur van het land. Vanaf circa 1850 begon men met een systematische kartering van Nederland. De eerste editie van de Waterstaatskaart van Nederland 1:50.000 verscheen vanaf 1865 (Ormeling & Kraak, 1993, p.229). Er zijn in principe vijf edities verschenen van de waterstaatskaart. Het aantal edities verschilt echter nogal per kaartblad. Van sommige kaartbladen zijn maar vier edities verschenen, van andere kaartbladen zes of zelfs zeven. Bovendien komt het voor dat er van bepaalde kaartbladen al drie edities waren, terwijl van andere kaartbladen de tweede editie nog uit moest komen. Ook is de bladindeling, op basis van de Topografische Dienst, meerdere malen gewijzigd. Bij de beschrijving van de vijf edities is het afzonderlijke kaartblad het uitgangspunt geweest. Dat houdt in dat kaarten uit hetzelfde jaar in verschillende edities voor kunnen komen.
-
In de Legger rijkswaterstaatswerken zijn vaarwegen, nevengeulen, kunstwerken, oevers en regionale waterkeringen beschreven. Sinds de invoering van de Waterwet is het verplicht om alle rijkswaterstaatswerken hierin op te nemen. De legger bestaat uit kaarten die de ligging, vorm, afmeting en constructie van deze objecten beschrijft. Dit wordt de 'normatieve' toestand genoemd. Het gaat dan bijvoorbeeld om de vereiste bodemdiepte van een kanaal of de minimale volumeberging van een nevengeul. Voor het aanpassen van de Legger is er een Leggerbesluit nodig. De eerste Legger rijkswaterstaatswerken is vastgesteld in 2012. In oktober 2014 is de Legger geactualiseerd. In 2022 werd de Legger rijkswaterstaatwerken opnieuw geactualiseerd, enkel binnen het rivierengebied. Uitgevoerde rivierverruimende- en KRW (kader richtlichtlijn water) -projecten in de uiterwaarden zijn daarbij in de legger opgenomen.
-
In opdracht van de afdeling gegevensbeheer van het district MN-Zuid zijn video's en foto's gemaakt van de geluidschermen in beheer bij RWS MN-Zuid
-
Het bevat de zoneringen, waterstaatswerk (vroeger kernzone) en beschermingszone, van alle waterkeringen in beheer bij Rijkswaterstaat, primair en niet primair. Juridisch zijn de zoneringen in het DSO (Omgevingswet) geldig bij afwijkingen met de zoneringen in de legger.
-
In de Legger rijkswaterstaatswerken zijn vaarwegen, nevengeulen, kunstwerken, oevers en regionale waterkeringen beschreven. Sinds de invoering van de Waterwet is het verplicht om alle rijkswaterstaatswerken hierin op te nemen. De legger bestaat uit kaarten die de ligging, vorm, afmeting en constructie van deze objecten beschrijft. Dit wordt de 'normatieve' toestand genoemd. Het gaat dan bijvoorbeeld om de vereiste bodemdiepte van een kanaal of de minimale volumeberging van een nevengeul. Voor het aanpassen van de Legger is er een Leggerbesluit nodig. De eerste Legger rijkswaterstaatswerken is vastgesteld in 2012. In oktober 2014 is de Legger geactualiseerd. In 2022 werd de Legger rijkswaterstaatwerken opnieuw geactualiseerd, enkel binnen het rivierengebied. Uitgevoerde rivierverruimende- en KRW (kader richtlichtlijn water) -projecten in de uiterwaarden zijn daarbij in de legger opgenomen.
-
Ligging regionale rijkskeringen
-
Een afkadering van de invloedsfeer (500m) van loopareaal RWS nabij de uitbreidingsgebieden