From 1 - 10 / 123
  • Mengstroken: Onder mengstroken wordt verstaan: alle banen en stroken, samenkomend met aan de hoofdrijbaan, fysiek niet gescheiden en bedoeld voor de verkeersafwikkeling van en naar de hoofdrijbaan. Van de geregistreerde stroken wordt vastgelegd of het een enkel- of dubbelbaansstrook of taper betreft.

  • Kunstwerk in de weg: Een kunstwerk in de weg geeft de constructie in de weg waarover gereden wordt, aan. Een kunstwerk is een ongelijkvloerse kruising met de hoofdrijbaan ten behoeve van verkeer, water en wild. Voor kunstwerk in de weg wordt een onderscheid gemaakt in: brug, onderdoorgang, tunnel en viaduct. Dit wordt getoond in kolom OMSCHR.

  • Voorrangswegen: Een voorrangsweg loopt in de regel van gelijkvloerse kruising en zijstraat tot gelijkvloerse kruising en zijstraat. Het begin van een voorrangsweg wordt aangegeven met RVV bord B1 en het einde met RVV bord B2. Een weg waarop de voorrang per gelijkvloerse kruising en zijstraat is geregeld, wordt NIET geregistreerd als een voorrangsweg. Bij de categorie autosnelweg en autoweg wordt de aanduiding voorrangsweg NIET geregistreerd, deze wegcategorieen zijn automatisch voorrangsweg.

  • Het NWB-Wegen is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB-Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). In dit afgeleide product zijn echter alleeen de rijks- en provinciale wegen opgenomen. Het is mogelijk om het routesysteem te segmenteren op basis van informatie die aanwezig is in onder het wegvak liggende entiteiten. Hierbij is sprake van twee mogelijke varianten: A: hectointervallen: B: combinatie van hectointervallen en posities van hectopunten. Het verschil tussen beide varianten is dat variant A uitgaat van de situatie waarin hectometerpaaltjes op een wegvak op gelijke afstanden van elkaar staan. In de praktijk is dat niet zo. Daarom is variant B ontwikkeld. In deze variant wordt elk segment gevormd door de posities van de hectopunten, gecombineerd met hectometrering van hectosprongen en juncties van wegvakken (dit zijn dus de hectointervalen). Omdat de gebruiker het netwerk op verschillende niveaus zal willen weergeven, worden er vijf verschillende routesystemen geleverd. Het NWB_wegen_route product wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Lijn en vlakvormige obstakels: Een object langs de weg dat als lijn- of vlakvormig object is opgenomen in het Digitaal Topografisch Bestand (DTB), en voorkomt in de lijst met CTE-codes is opgenomen in WEGGEG. Alle obstakels binnen 20 meter van de kantlijn van de weg die significante impact hebben als je er tegen aan rijdt, worden opgenomen in WEGGEG. Deze objecten worden niet zo als de rest van de weggeg-kenmerken opgenomen via een visuele inspectie langs de weg, maar worden direct overgenomen uit de laatste versie van de DTB. Dat houdt in dat er altijd geen verschil bestaat tussen de objectcodes. Objecten binnen 20 meter vanaf de kant verharding worden opgenomen.

  • Puntvormige obstakels: Een Object langs de weg dat als puntobject is opgenomen in het Digitaal Topografisch Bestand (DTB), en voorkomt in de lijst met CTE-codes is opgenomen in WEGGEG Alle obstakels binnen 20 meter van de kantlijn van de weg die significante impact hebben als je er tegen aan rijdt, worden opgenomen in WEGGEG. Deze objecten worden niet zo als de rest van de weggeg-kenmerken opgenomen via een visuele inspectie langs de weg, maar worden direct overgenomen uit de laatste versie van de DTB. Dat houdt in dat er altijd geen verschil bestaat tussen de objectcodes. Objecten binnen 20 meter vanaf de kant verharding worden opgenomen.

  • In de wegkenmerkendatabase schoolzones zijn de locaties van scholen en schoolzones vastgelegd. De wegkenmerkendatabase is ontwikkeld om serviceproviders, zoals bijvoorbeeld de navigatie-industrie mogelijkheden te geven om de schoolzones weer te geven in de systemen. Tevens worden de schooltijden, vakanties en studiedagen geleverd aan deze serviceproviders. De serviceproviders bepalen zelf hoe en of ze deze informatie gaan verwerken in hun navigatiesystemen. Dat kan bijvoorbeeld een waarschuwing zijn of het vermijden van een deel van de route. In de wegkenmerkendatabase komen de schooltijden, vakanties en studiedagen niet voor. Dit is iets waar de serviceproviders mee aan de gang gaan. De wegkenmerkendatabase bevat alleen de schoolzones. Lang niet elke school heeft ook een schoolzone. En er zijn ook scholen die een schoolstraat hebben in plaats van een schoolzone. Een schoolstraat wil zeggen dat de straat volledig is afgezet tijdens de opening en de sluiting van de school. Autoverkeer is dan niet mogelijk. Deze schoolstraten zijn nu niet weergegeven. Schoolzones hebben geen formele juridische status. Het is niet zo dat er in een schoolzone een aparte maximum snelheid geldt, tenzij dat met snelheidsborden is weergegeven. Het is vooral bedoeld om de weggebruiker te waarschuwen en extra alertheid aan te wakkeren. Schoolzones worden alleen in de database opgenomen als deze gemarkeerd worden door een verkeersbord, een markering op de weg, een zogenaamde attentiepaal of een combinatie hiervan. Schoolzones worden niet in de database opgenomen als geen van deze drie aanwezig is.

  • Geluids beperkingen: Voorziening aan het oppervlak van een verharding, langs de weg, spoorbaan of aan een gebouw, bedoelt om de hinder van verkeersgeluid te verminderen

  • Wegbermen: Bermen zijn naast de verharding van de weg gelegen onverharde gedeelten, visueel tot de weg behorend en aanliggend aan de hoofdrijbaan.

  • Maximum snelheden: Het begin van de maximumsnelheid wordt aangegeven met RVV bord A1. Het einde met RVV bord A2 of F8, ook indien de maximumsnelheid overeenkomt met de algemene gedragsregels. De maximum snelheid wordt getoond in kolom OMSCHR.