From 1 - 10 / 191
  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de lastbeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. aslastbeperkingen komen vaak voor op bruggen en bijvoorbeeld kademuren. In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de bebouwde kommen, zoals deze bedoeld worden in de wegenverkeerswet weergegeven. De wegkenmerkendatabase geeft dus aan welke wegvakken of delen van wegvakken binnen de bebouwde kom vallen. Voor het bepalen van de wegvakken die binnen de bebouwde kom vallen wordt gebruik gemaakt van de Basisregistratie Topografie (BRT). Er zijn meerdere definities van een bebouwde kom, waaronder: - Volgens de hierboven genoemde wegenverkeerswet en de blauwe komborden - In de zin van de Wabo, betreffende bestemmingsplannen - In de zin van de Algemene Plaatselijke Verordening - Volgens de Wet natuurbescherming en de Boswet - Volgens de Wet geurhinder en veehouderij Volgens CBS zijn er wel 17 definities te vinden van de bebouwde kom. Hier gaat het dus om de bebouwde kom in de zin van de wegenverkeerswet.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase wordt de aanwezigheid van geleiderails in de middenberm vastgelegd. Dit wordt bepaald voor de verkeersveiligheid. Hoe smaller de middenberm, hoe gemakkelijker een voertuig op de verkeerde weghelft kan geraken, met alle gevolgen van dien. Daarbij is het ook van belang om te inventariseren of in de middenberm andere obstakels aanwezig zijn, zoals geleiderails, greppels of andere objecten die kunnen voorkomen dat voertuigen op de verkeerde weghelft kunnen komen. Indien er geleiderails aanwezig zijn in de middenberm dan wordt op dit op plek niet de breedte van de middenberm bepaald. De wegen met een geleiderail in de middenberm zijn immers al beschermd. Geleiderails in de middenberm worden bepaald voor wegen met maximum snelheid van 70 km/h en hoger en de wegen moeten gescheiden rijbanen hebben.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de lengtebeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Lengtebeperkingen komen vaak voor bij nauwe straten, krappe bochten en bijvoorbeeld bruggetjes. De hoogtebeperking wordt weergegeven met het verkeersbord met RVV-code C17. Dit bord wil zeggen dat voertuigen met een bepaalde lengte en samengestelde lengte wettelijk gezien geen toegang hebben tot de weg. Met dit WKD-bestand wordt het gemakkelijker om de juiste route te bepalen voor een voertuig met bepaalde afmetingen. De hoogtebeperkingen zijn overgenomen van het verkeersbordenbestand dat bij NDW beschikbaar wordt gesteld.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de inritten weergegeven op wegen met een maximumsnelheid van 70, 80, 90 of 100 km/uur en alle wegen onder het beheer van het rijk. Het in kaart brengen van deze inritten is belangrijk voor de verkeersveiligheid. Het betreffen inritten langs een weg op wegen met de wat hogere maximumsnelheden. Vaak zijn dit punten waar je met de auto afslaat of de weg opdraait. Bij het opdraaien op de weg of afremmen om een inrit te nemen zijn de snelheidsverschillen groot. Daarom zijn dit potentieel gevaarlijke situaties voor de verkeersveiligheid In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de lastbeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Lastbeperkingen komen vaak voor op bruggen en bijvoorbeeld kademuren. De lastbeperking wordt weergegeven met het verkeersbord met RVV-code C21. Dit bord wil zeggen dat voertuigen en samengestelde voertuigen met een bepaalde totaalmassa wettelijk gezien geen toegang hebben tot de weg. Met dit WKD-bestand wordt het gemakkelijker om de juiste route te bepalen voor een voertuig met een bepaald totaalmassa. De lastbeperkingen zijn overgenomen van het verkeersbordenbestand dat bij NDW beschikbaar wordt gesteld.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase voor bomen in de berm worden de afstand van bomen en ondergroei tot de weg weergegeven. Het gaat om de provinciale wegen met een snelheid van 80 km/h en hoger. Het in kaart brengen van de bomen en ondergroei is belangrijk voor de verkeersveiligheid. Het betreffen bomen en ondergroei langs een weg op wegen met de wat hogere maximumsnelheden. Daar waar de bomen dicht op de weg staan is de kans op ongelukken groter. Zeker als de gereden snelheden hoger zijn. In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de hoogtebeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Hoogtebeperkingen komen vaak voor bij viaducten, treinonderdoorgangen, gebouwen en bijvoorbeeld parkeergarages. Parkeergarages en ingangen naar parkeergarages maken vaak geen onderdeel uit van het NWB omdat het privégebouwen en privéwegen betreft.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase voor breedtebeperkingen.......

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. De wegkenmerkendatabase Maximum Snelheden bevat snelheidslimieten voor alle wegen in het NWB. Met het wegvak_ID kunnen de snelheidslimieten aan de geografie van het NWB worden gekoppeld. WKD is begin 2017 voor heel Nederland gevuld met door gemeenten aangeleverde gegevens. Vanaf dat moment zijn de nieuwe verkeersbesluiten, via Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties (KOOP) gebruikt om wijzigingen in snelheidslimieten op te sporen en te verwerken. Het NWB verandert sneller dan de snelheidslimieten door de wegbeheerders worden aangeleverd of in KOOP worden geplaatst. Middels algoritmen wordt waar nodig de snelheid aangevuld bij korte tussenliggende wegvakken. Daardoor is voor enkele procenten de snelheidslimiet onbekend. NB: Bij woonwijken waar een maximum snelheid van 30km per uur geldt, of een woonerf, leidt dit tot grote afwijkingen op de werkelijkheid. Ook is sinds 2017 het aantal buitenwegen met een 60km limiet fors toegenomen. De mogelijke snelheden die ingevuld kunnen worden zijn 5, 15, 20, 30 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120, 130 km/h en onbekend. De snelheden gelden alleen voor wegen die opengesteld zijn voor autoverkeer. Op fietspaden, voetpaden en andere wegen die niet opengesteld zijn voor autoverkeer is voor de snelheid onbekend ingevuld. Dat geldt ook voor de veerverbindingen. Het bestand voorziet in variabele maximumsnelheden met een begintijd en een eindtijd. Deze zijn met name van toepassing op de autosnelwegen. Buiten deze periode met de aangegeven begintijd en eindtijd geldt dan een alternatieve snelheid. Dus bijvoorbeeld tussen 6:00 en 19:00 geldt 100 km/h en daarbuiten is de maximum snelheid 120 km/h. Andere venstertijden dan die op de autosnelwegen zijn niet aanwezig in het bestand, tenzij deze door de wegbeheerder zijn aangegeven. De wegkenmerkendatabase voor snelheden bevat ook de adviessnelheden dat geldt voor een bepaald wegvak of een deel daarvan. Nu zijn alleen adviessnelheden voor de rijkswegen opgenomen in het bestand, maar in de toekomst wordt dit uitgebreid met de adviessnelheden voor het onderliggend wegennet.