From 1 - 10 / 491
  • Kunstwerk over de weg: Een kunstwerk over de weg is een ongelijkvloerse kruising over de hoofdrijbaan ten behoeve van verkeer, water, wild en spoorwegen. Een onderscheid wordt gemaakt in: aquaduct, brug, ecoduct en viaduct. Dit wordt getoond in kolom OMSCHR.

  • Convergenties: Punt of gebied waar twee rijbanen ten behoeve van verkeer met dezelfde rijrichting onder een kleine hoek samenkomen en overgaan in één rijbaan.

  • De gemiddelde verkeersintensiteiten van 2018 op het hoofdwegennet met uitsplitsing naar verschillende periodes en voertuig categorieen.

  • Doelgroepstroken: Onder doelgroepstroken wordt verstaan, alle stroken, parallel lopend aan de hoofdrijbaan, fysiek of niet-gescheiden, en bedoeld voor de verkeersafwikkeling van het vrachtverkeer en bussen van en naar de hoofdrijbaan. Het is een rijstrook - parallel aan de hoofdrijbaan - met een gesloten verklaring voor een gedeelte van het verkeer.

  • Voorrangswegen: Een voorrangsweg loopt in de regel van gelijkvloerse kruising en zijstraat tot gelijkvloerse kruising en zijstraat. Het begin van een voorrangsweg wordt aangegeven met RVV bord B1 en het einde met RVV bord B2. Een weg waarop de voorrang per gelijkvloerse kruising en zijstraat is geregeld, wordt NIET geregistreerd als een voorrangsweg. Bij de categorie autosnelweg en autoweg wordt de aanduiding voorrangsweg NIET geregistreerd, deze wegcategorieen zijn automatisch voorrangsweg.

  • Deze dataset bevat de hectopunten van de wegen uit het Nationaal Wegen Bestand (NWB) op peildatum 01-01-2018. Het NWB Wegen is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB-Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). Het NWB Wegen bestand wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Het NWB-Wegen is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB-Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). In dit afgeleide product zijn echter alleeen de rijks- en provinciale wegen opgenomen. Het is mogelijk om het routesysteem te segmenteren op basis van informatie die aanwezig is in onder het wegvak liggende entiteiten. Hierbij is sprake van twee mogelijke varianten: A: hectointervallen: B: combinatie van hectointervallen en posities van hectopunten. Het verschil tussen beide varianten is dat variant A uitgaat van de situatie waarin hectometerpaaltjes op een wegvak op gelijke afstanden van elkaar staan. In de praktijk is dat niet zo. Daarom is variant B ontwikkeld. In deze variant wordt elk segment gevormd door de posities van de hectopunten, gecombineerd met hectometrering van hectosprongen en juncties van wegvakken (dit zijn dus de hectointervalen). Omdat de gebruiker het netwerk op verschillende niveaus zal willen weergeven, worden er vijf verschillende routesystemen geleverd. Het NWB_wegen_route product wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Een overzicht van de gemiddelde spitsintensiteiten van 2018, voor het gehele HWN met onderscheid naar voertuig categorieen.

  • Deze dataset bevat alleen de mutaties op hectopunten die in de maand voorafgaand aan de peildatum zijn uitgevoerd in het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Het NWB Wegen bestand is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB Wegen bestand bestaat op dit moment uit meer dan 159.000 hectopunten en bijna 1,5 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van meer dan 190.000 kilometer (meting januari 2023). Het NWB Wegen bestand wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl

  • Lijn en vlakvormige obstakels: Een object langs de weg dat als lijn- of vlakvormig object is opgenomen in het Digitaal Topografisch Bestand (DTB), en voorkomt in de lijst met CTE-codes is opgenomen in WEGGEG. Alle obstakels binnen 20 meter van de kantlijn van de weg die significante impact hebben als je er tegen aan rijdt, worden opgenomen in WEGGEG. Deze objecten worden niet zo als de rest van de weggeg-kenmerken opgenomen via een visuele inspectie langs de weg, maar worden direct overgenomen uit de laatste versie van de DTB. Dat houdt in dat er altijd geen verschil bestaat tussen de objectcodes. Objecten binnen 20 meter vanaf de kant verharding worden opgenomen.