From 1 - 10 / 30
  • Jaarlijks wordt een GWV bestand geleverd of aangemaakt, dat de situatie op 31-12 van een voorgaande jaar beschrijft. Het GWV bestand bevat o.a. de volgende geluidswerende objecten: 1. Geluidwallen 2. Geluidschermen 3. Tunnelingangen 4. Verdiept liggende wegdelen De gegevens in het GWV bestand bestaan uit: 1. Geometrie van het object 2. Beschrijvende kenmerken van het object die van belang zijn voor de geluidwerende functie 3. Foto’s van het object De aanleiding voor de wijzigingen in het GWV bestand zijn onder te verdelen in 3 categorieën: 1. Nieuwe geplaatse voorzieningen. 2. Wijzigingen als gevolg van het plaatsen van kleinere voorzieningen of uitbreiden van bestaande voorzieningen. 3. Wijzigingen als gevolg van het slopen van voorzieningen.

  • Het bestand geRegistreerde Ongevallen Nederland is een bestand met de ongevallenmeldingen van diverse aanleverende instanties gekoppeld aan het digitale wegennet (het Nationale Wegenbestand, NWB). Met dit product kunt u verschillende verkeersveiligheidsanalyses voor uw beheersgebied uitvoeren en is in het bijzonder geschikt voor: - beleid (formuleren, monitoren, evalueren), - onderzoek en - wegbeheer. De data van 2023 is weer beschikbaar. BELANGRIJK OM TE LEZEN! De dataset van 2023 is aangepast. De huidige set bevat 4471 minder verkeersongevallen. Wanneer u voor 14 augustus 2023 de set van 2023 heeft gedownload raden we u aan om opnieuw te downloaden. Ter controle de huidige set bevat in totaal 134005 ongevallen. In de nieuwe versie is een aanpassing gedaan in het veld bebouwde kom (bebkom)in de ongevallen-tabel van de BRON 2023. In de eerdere versie zijn ten onrechte lege velden gevuld met de waarde “BU”. In deze versie zijn deze velden hersteld. Excuses voor het ongemak.

  • Hoogte van de rijkswegen en provinciale wegen in meters ten opzichte van NAP. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/

  • CSV-bestand met de PS/DS InSAR hoogtemetingen van Sentinel-1 satellietbaan 110 (dalende baan).

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de inritten weergegeven op wegen met een maximumsnelheid van 70, 80, 90 of 100 km/uur en alle wegen onder het beheer van het rijk. Het in kaart brengen van deze inritten is belangrijk voor de verkeersveiligheid. Het betreffen inritten langs een weg op wegen met de wat hogere maximumsnelheden. Vaak zijn dit punten waar je met de auto afslaat of de weg opdraait. Bij het opdraaien op de weg of afremmen om een inrit te nemen zijn de snelheidsverschillen groot. Daarom zijn dit potentieel gevaarlijke situaties voor de verkeersveiligheid In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de lastbeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. aslastbeperkingen komen vaak voor op bruggen en bijvoorbeeld kademuren. In eerste instantie is deze wegkenmerkendatabase ontwikkeld voor de verkeersveiligheid, maar deze zou ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase wordt de breedte van de middenberm vastgelegd. Deze breedte van de middenberm wordt bepaald voor de verkeersveiligheid. Hoe smaller de middenberm, hoe gemakkelijker een voertuig op de verkeerde weghelft kan geraken, met alle gevolgen van dien. Daarbij is het ook van belang om te inventariseren of in de middenberm andere obstakels aanwezig zijn, zoals geleiderails, greppels of andere objecten die kunnen voorkomen dat voertuigen op de verkeerde weghelft kunnen komen. De breedte van de middenberm wordt vastgelegd bij wegen met gescheiden rijbanen. Daarbij wordt altijd aan de linkerkant van het verhardingsvlak bepaald wat de breedte van de middenberm is. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat ook de breedte van de buitenbermen worden bepaald. Voor gescheiden rijbanen wordt in feite de breedte van de middenberm twee keer bepaald. De ene keer voor de heenrichting en de andere keer voor de terugrichting. De breedte van de middenberm wordt bepaald voor wegen met maximum snelheid van 70 km/h en hoger. Verder worden ook de geleiderails in de middenbermen in kaart gebracht. Wanneer de middenberm een geleiderail bevat dan wordt de breedte van de middenberm voor dat deel van de weg niet in kaart gebracht en in dit WKD-bestand weergegeven. Voor de detectie van de geleiderail en middenberm moet eerst duidelijk zijn wat wordt verstaan onder de middenberm. In het NWB zijn de éénrichtingswegen gedigitaliseerd in de rijrichting. De middenberm is het gedeelte links van een wegvak totdat een ander wegvak wordt geraakt minus het gedeelte met asfalt (de rijbaan). Voor de detectie van de geleiderail en middenbermbreedte wordt daarom alleen aan de linkerkant van het wegvak gekeken. Eerst wordt onderzocht of er een geleiderail in de middenberm aanwezig is. Indien deze aanwezig is, dan wordt een eventuele middenbermbreedte niet meer vastgelegd. Vanuit verkeersveiligheid is dit wegvak namelijk al “veilig” vanwege de aanwezigheid van de geleiderail. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de lengtebeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Lengtebeperkingen komen vaak voor bij nauwe straten, krappe bochten en bijvoorbeeld bruggetjes. De hoogtebeperking wordt weergegeven met het verkeersbord met RVV-code C17. Dit bord wil zeggen dat voertuigen met een bepaalde lengte en samengestelde lengte wettelijk gezien geen toegang hebben tot de weg. Met dit WKD-bestand wordt het gemakkelijker om de juiste route te bepalen voor een voertuig met bepaalde afmetingen. De hoogtebeperkingen zijn overgenomen van het verkeersbordenbestand dat bij NDW beschikbaar wordt gesteld. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de wegbreedtes van alle wegen in het NWB weergegeven. Er wordt per NWB wegvak aangegeven wat de mediane breedte is, de minimale breedte en de maximale breedte. De mediaan van de breedte van de weg geeft de breedte weer die voor het grootste deel van het wegvak ook de daadwerkelijke breedte is. Ook wordt er in het bestand aangegeven of er een versmallingsbord aanwezig is op het wegvak en of er ook wegversmalling aanwezig is. De wegbreedte van een wegvak wordt bepaald met de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Dit geldt voor alle wegen behalve de Rijkswegen. Dit betekent ook dat de breedte wordt bepaald van kant tot kant en dat betreft de gehele breedte van het verhardingsvlak van de weg. Voor de rijkswegen is de breedte bepaald door het Digitaal Topografisch Bestand (DTB) van Rijkswaterstaat te gebruiken. De breedte die bepaald is voor de Rijkswegen, is de breedte tussen de verflijnen. Dit betekent dat bijvoorbeeld vluchtstroken en redresseerstroken niet tot de wegbreedte worden gerekend. De wegversmallingen en de bijbehorende verkeersborden zijn overgenomen uit het verkeersbordenbestand dat bij NDW beschikbaar wordt gesteld. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.

  • De wegkenmerkendatabase is een verzameling van databases met elk een relevant wegkenmerk dat gekoppeld kan worden aan het nationaal wegenbestand (NWB). Dit kunnen wegkenmerken zijn als bijvoorbeeld de maximumsnelheid, de breedte van de weg of de aanwezigheid van inritten. Voor elk van deze wegkenmerken is een apart bestand aanwezig. In deze wegkenmerkendatabase worden de wegbreedtes van alle wegen in het NWB weergegeven. Er wordt per NWB wegvak aangegeven wat de mediane breedte is, de minimale breedte en de maximale breedte. De mediaan van de breedte van de weg geeft de breedte weer die voor het grootste deel van het wegvak ook de daadwerkelijke breedte is. Ook wordt er in het bestand aangegeven of er een versmallingsbord aanwezig is op het wegvak en of er ook wegversmalling aanwezig is. De wegbreedte van een wegvak wordt bepaald met de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Dit geldt voor alle wegen behalve de Rijkswegen. Dit betekent ook dat de breedte wordt bepaald van kant tot kant en dat betreft de gehele breedte van het verhardingsvlak van de weg. Voor de rijkswegen is de breedte bepaald door het Digitaal Topografisch Bestand (DTB) van Rijkswaterstaat te gebruiken. De breedte die bepaald is voor de Rijkswegen, is de breedte tussen de verflijnen. Dit betekent dat bijvoorbeeld vluchtstroken en redresseerstroken niet tot de wegbreedte worden gerekend. De wegversmallingen en de bijbehorende verkeersborden zijn overgenomen uit het verkeersbordenbestand dat bij NDW beschikbaar wordt gesteld. Herinrichting WKD Wegkenmerken In de komende periode worden de wegkenmerken heringericht met als doel een compactere en eenduidigere vastlegging van gegevens. Hierbij worden bepaalde technische kolommen, zoals NWB_versie en Wegvak begindatum, verwijderd vanwege hun overbodigheid of gebrek aan toegevoegde waarde. De volgende WKD-kenmerken zullen een update krijgen: • Aslastbeperkingen • Hoogtebeperkingen • Lastbeperkingen • Lengtebeperkingen • Schoolzone • Verkeerstypen • Wegbreedte • Wegcategorisering • Wegversmallingen Beide varianten van de aangepaste gegevens zullen volgende maand beschikbaar zijn op de gebruikelijke platforms. Aanpassingen aan WKD-bestanden Daarnaast worden in alle WKD-bestanden de kolommen Begindatum en WVK_ID omgedraaid voor een uniforme identificatie. Deze wijziging wordt doorgevoerd in het najaar van 2024.