monthly
Type of resources
Topics
Provided by
Years
Representation types
Update frequencies
status
online bronnen
Scale
Resolution
-
Kunstwerk over de weg: Een kunstwerk over de weg is een ongelijkvloerse kruising over de hoofdrijbaan ten behoeve van verkeer, water, wild en spoorwegen. Een onderscheid wordt gemaakt in: aquaduct, brug, ecoduct en viaduct. Dit wordt getoond in kolom OMSCHR.
-
Deze dataset bevat alleen de mutaties op hectopunten die in de maand voorafgaand aan de peildatum zijn uitgevoerd in het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Het NWB Wegen bestand is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB Wegen bestand bestaat op dit moment uit meer dan 159.000 hectopunten en bijna 1,5 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van meer dan 190.000 kilometer (meting januari 2023). Het NWB Wegen bestand wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl
-
Wegbermen: Bermen zijn naast de verharding van de weg gelegen onverharde gedeelten, visueel tot de weg behorend en aanliggend aan de hoofdrijbaan.
-
Rijbanen: De volgende soorten rijbanen worden getoond in kolom OMSCHR: - gescheiden rijbaan - niet-gescheiden rijbaan - wisselstrook Rijbanen zijn gescheiden indien een fysieke scheiding bestaat voor verkeer in twee verschillende richtingen. Een fysieke scheiding wil zeggen dat hoofdrijbanen gescheiden worden door een middenberm, geleiderail etc. zodat het verkeer zich in gescheiden richtingen voortbeweegt. Bij niet-gescheiden rijbanen is deze fysieke scheiding niet aanwezig.
-
Adviessnelheden: Een adviessnelheid wordt toegepast om aan te geven met welke veilige snelheid een gevaarlijk punt kan worden gepasseerd, waarvan voor de bestuurder NIET goed waarneembaar is wanneer de snelheid in aanzienlijke mate MOET worden verminderd. De adviessnelheid wordt getoond in kolom OMSCHR.
-
Voorrangswegen: Een voorrangsweg loopt in de regel van gelijkvloerse kruising en zijstraat tot gelijkvloerse kruising en zijstraat. Het begin van een voorrangsweg wordt aangegeven met RVV bord B1 en het einde met RVV bord B2. Een weg waarop de voorrang per gelijkvloerse kruising en zijstraat is geregeld, wordt NIET geregistreerd als een voorrangsweg. Bij de categorie autosnelweg en autoweg wordt de aanduiding voorrangsweg NIET geregistreerd, deze wegcategorieen zijn automatisch voorrangsweg.
-
In deze dataset de NWB Vaarwegen met routesleutel. Een geografische uitsnede van het vaarwegenbestand voorzien van en routesleutel op basis van een meetlat die gebaseerd is op de geografische lengte van de vaarwegen. Het betreft de vaarwegvakken van de bevaarbare waterwegen voor de beroeps- en recreatievaart in Nederland met een minimale doorvaarhoogte van 2,45 meter en een minimale diepgang van 1,10 meter. De vaarwegen worden maandelijks door CIV beschikbaar gesteld. De nationale vaarwegen zijn ook een onderdeel van Het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl
-
De Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek (BPS) maakt het mogelijk om voor ieder deel van het hoofdwegennetwerk een eenduidige en unieke locatie aanduiding te geven. Deze dataset is opgedeeld in 100 meter vakken.
-
Ministerie VROM. Kustfundament, het landdeel hiervan. Oude versie, vervangen in 2011 door nieuwe versie in het Barro.
-
Verlichtingen: Het verlichten van de openbare weg. De verlichting is bedoeld om een positief effect te bereiken voor de verkeersafwikkeling, de verkeersveiligheid en om het comfort van de weggebruiker te verhogen.