monthly
Type of resources
Topics
Provided by
Years
Representation types
Update frequencies
status
online bronnen
Scale
Resolution
-
De Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek (BPS) maakt het mogelijk om voor ieder deel van het hoofdwegennetwerk een eenduidige en unieke locatie aanduiding te geven. Deze dataset is opgedeeld in 100 meter vakken.
-
Inhaalverboden: Inhalen: Een zich in dezelfde richting bewegende weggebruiker voorbij gaan. Het begin van het inhaalverbod wordt aangegeven met RVV borden F1 en F3. Het einde met de RVV borden F2 en F4. Eventuele bloktijden van het inhaalverbod worden aangegeven met tijden op een onderbord. De onderborden worden geplaatst onder de RVV borden F1 en F3.
-
Signaleringen: Signaleringen zoals file en mist signaleringen worden door het verkeerssignaleringssysteem in 2 groepen ingedeeld: signaleringen per rijbaan en signaleringen per rijstrook.
-
Mengstroken: Onder mengstroken wordt verstaan: alle banen en stroken, samenkomend met aan de hoofdrijbaan, fysiek niet gescheiden en bedoeld voor de verkeersafwikkeling van en naar de hoofdrijbaan. Van de geregistreerde stroken wordt vastgelegd of het een enkel- of dubbelbaansstrook of taper betreft.
-
Kruispunten: Men onderscheidt: - Kruising: Ontmoeting van wegen, waar het verkeer niet van weg mag wisselen - Kruispunt: Ontmoeting van wegen, waar het verkeer van weg mag wisselen.
-
Wegcategorie naar beleving: Op grond van de uiterlijke verschijningsvorm van de weg, kan er bij de weggebruiker een fictief beeld ontstaan ten aanzien van het verkeerspatroon van de weg, met name waar dit de samenstelling van het verkeer en de snelheid betreft. De volgende soorten wegcategorie naar beleving worden geregistreerd en getoond in kolom OMSCHR: 1. autosnelweg, 2. autoweg, 3. weg gesloten voor langzaam verkeer, 4. weg gesloten voor (brom)fietsers, 5. weg voor alle verkeer (gemengd verkeer).
-
De nationale vaarwegen zijn ook een onderdeel van Het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Deze dataset bevat de vaarwegvakken van de bevaarbare waterwegen voor de beroeps- en recreatievaart in Nederland met een minimale doorvaarhoogte van 2,45 meter en een minimale diepgang van 1,10 meter. De vaarwegen worden maandelijks door CIV beschikbaar gesteld. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl
-
Portalen: De volgende soorten portalen worden geregistreerd en getoond in kolom OMSCHR: 1. Staal : De verkeersvoorziening welke op een stalen constructie is aangebracht. 2. Viaduct: De verkeersvoorziening welke in de verkeersrichting zichtbaar tegen de zijkant van een viaduct met of zonder doorrijhoogte is aangebracht. Portalen met bewegwijzeringsborden worden NIET geregistreerd.
-
Rijstroken: Rijstroken zijn onderdelen van rijbanen. Een rijstrook is een gemarkeerd gedeelte van de rijbaan, dat minimaal plaats biedt aan een enkele rij motorvoertuigen op meer dan 2 wielen. Alléén rijstroken van de geïnventariseerde rijbanen worden geregistreerd bij de betreffende rijbaan. Het aantal rijstroken aan het begin en het aantal rijstroken aan het eind worden getoond in kolom OMSCHR.
-
Wegcategorie naar beleving: Op grond van de uiterlijke verschijningsvorm van de weg, kan er bij de weggebruiker een fictief beeld ontstaan ten aanzien van het verkeerspatroon van de weg, met name waar dit de samenstelling van het verkeer en de snelheid betreft. De volgende soorten wegcategorie naar beleving worden geregistreerd en getoond in kolom OMSCHR: 1. autosnelweg, 2. autoweg, 3. weg gesloten voor langzaam verkeer, 4. weg gesloten voor (brom)fietsers, 5. weg voor alle verkeer (gemengd verkeer).
Publicatieregister Productie Geodataruimte