monthly
Type of resources
Topics
Provided by
Years
Representation types
Update frequencies
status
online bronnen
Scale
Resolution
-
Strooksignaleringen: Strooksignaleringen zoals file en mist signaleringen worden door het verkeerssignaleringssysteem in 2 groepen ingedeeld: signaleringen per rijbaan en signaleringen per rijstrook.
-
Signaleringen: Signaleringen zoals file en mist signaleringen worden door het verkeerssignaleringssysteem in 2 groepen ingedeeld: signaleringen per rijbaan en signaleringen per rijstrook.
-
Het NWB-Wegen is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB-Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). In dit afgeleide product zijn echter alleeen de rijks- en provinciale wegen opgenomen. Het is mogelijk om het routesysteem te segmenteren op basis van informatie die aanwezig is in onder het wegvak liggende entiteiten. Hierbij is sprake van twee mogelijke varianten: A: hectointervallen: B: combinatie van hectointervallen en posities van hectopunten. Het verschil tussen beide varianten is dat variant A uitgaat van de situatie waarin hectometerpaaltjes op een wegvak op gelijke afstanden van elkaar staan. In de praktijk is dat niet zo. Daarom is variant B ontwikkeld. In deze variant wordt elk segment gevormd door de posities van de hectopunten, gecombineerd met hectometrering van hectosprongen en juncties van wegvakken (dit zijn dus de hectointervalen). Omdat de gebruiker het netwerk op verschillende niveaus zal willen weergeven, worden er vijf verschillende routesystemen geleverd. Het NWB_wegen_route product wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl
-
In de wegkenmerkendatabase lengtebeperkingen worden de lengtebeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Lengtebeperkingen komen vaak voor bij nauwe straten, krappe bochten en bijvoorbeeld bruggetjes.
-
Wegbermen: Bermen zijn naast de verharding van de weg gelegen onverharde gedeelten, visueel tot de weg behorend en aanliggend aan de hoofdrijbaan.
-
Portalen: De volgende soorten portalen worden geregistreerd en getoond in kolom OMSCHR: 1. Staal : De verkeersvoorziening welke op een stalen constructie is aangebracht. 2. Viaduct: De verkeersvoorziening welke in de verkeersrichting zichtbaar tegen de zijkant van een viaduct met of zonder doorrijhoogte is aangebracht. Portalen met bewegwijzeringsborden worden NIET geregistreerd.
-
Deze dataset laat de verkeerscentrales met hun grenzen zien. De grenzen zijn gedefinieerd vanuit het Incident Management perspectief. De wegen die binnen zo’n verkeerscentrale grensgebied vallen zijn terug te vinden in het Nationaal Wegenbestand (NWB). Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/.
-
In de wegkenmerkendatabase aslastbeperkingen worden de aslastbeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Aslastbeperkingen komen vaak voor op bruggen en bijvoorbeeld kademuren. Met het WKD-bestand voor aslastbeperkingen wordt het gemakkelijker om de juiste route te bepalen voor een voertuig met een bepaald aslast. De aslastbeperkingen zijn in de basis overgenomen uit het verkeersbordenbestand dat bij NDW beschikbaar wordt gesteld.
-
In de wegkenmerkendatabase wegcategorisering wordt een wegencategorisering aangebracht in het NWB. De volgende wegcategorieën zijn mogelijk. Eén van de belangrijke toepassingsgebieden voor het toevoegen van de wegcategorieën zijn de verkeersmodellen. In deze verkeersmodellen is het noodzakelijk om een hiërarchische indeling van het netwerk te kennen en om eenvoudig die wegvakken te kunnen uitsluiten die niet relevant zijn voor de verkeersmodellering. Voor het opbouwen van een gesloten netwerk met de relevante wegen worden de wegvakken met de volgende wegcategorieën geselecteerd: autosnelweg, autoweg, regionale weg, stadshoofdweg en lokale weg. De wegencategorisering kent de volgende hiërarchie: - autosnelweg - autoweg - regionale weg - lokale weg - stadshoofdweg - straat - erf - onverharde weg Naast dit rijtje worden ook nog andere typen wegen onderscheiden. Het gaat om: - fietspad - onbekend - OV-verbinding - ruiterpad - verzorgingsplaats - voetpad In eerste instantie was het de bedoeling om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de wegencategorisering van duurzaam veilig. Omdat deze vooral wordt bepaald door het fysieke voorkomen van de weg, zoals de breedte, de belijning en de berminrichting. Dit zijn allemaal wegkenmerken die niet gemakkelijk uit open databronnen te halen zijn. Daarom is ervoor gekozen om met name geldende maximum snelheden te gebruiken om te bepalen in welke categorie het valt. Omdat de duurzaam-veilig-categorieën dan vooral wensbeelden zijn, maar niet altijd weergeven of de weg daar ook echt fysiek aan voldoet is ervoor gekozen om nieuwe benamingen te gebruiken. Dit om te voorkomen dat men op basis van de naam verwacht dat een weg aan een bepaalde duurzaam veilig categorie voldoet. De oorspronkelijke benamingen en de nieuwe benamingen staan in het Gebruikersinformatie Wegkenmerkendatabase WKD 1.5 30-05-2023 document in een tabel weergegeven.
-
Het NWB-Wegen is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB-Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). In dit afgeleide product zijn echter alleeen de rijks- en provinciale wegen opgenomen. Het is mogelijk om het routesysteem te segmenteren op basis van informatie die aanwezig is in onder het wegvak liggende entiteiten. Hierbij is sprake van twee mogelijke varianten: A: hectointervallen: B: combinatie van hectointervallen en posities van hectopunten. Het verschil tussen beide varianten is dat variant A uitgaat van de situatie waarin hectometerpaaltjes op een wegvak op gelijke afstanden van elkaar staan. In de praktijk is dat niet zo. Daarom is variant B ontwikkeld. In deze variant wordt elk segment gevormd door de posities van de hectopunten, gecombineerd met hectometrering van hectosprongen en juncties van wegvakken (dit zijn dus de hectointervalen). Omdat de gebruiker het netwerk op verschillende niveaus zal willen weergeven, worden er vijf verschillende routesystemen geleverd. Het NWB_wegen_route product wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl