monthly
Type of resources
Topics
Provided by
Years
Representation types
Update frequencies
status
online bronnen
Scale
Resolution
-
Wegbermen: Bermen zijn naast de verharding van de weg gelegen onverharde gedeelten, visueel tot de weg behorend en aanliggend aan de hoofdrijbaan.
-
In de wegkenmerkendatabase schoolzones zijn de locaties van scholen en schoolzones vastgelegd. De wegkenmerkendatabase is ontwikkeld om serviceproviders, zoals bijvoorbeeld de navigatie-industrie mogelijkheden te geven om de schoolzones weer te geven in de systemen. Tevens worden de schooltijden, vakanties en studiedagen geleverd aan deze serviceproviders. De serviceproviders bepalen zelf hoe en of ze deze informatie gaan verwerken in hun navigatiesystemen. Dat kan bijvoorbeeld een waarschuwing zijn of het vermijden van een deel van de route. In de wegkenmerkendatabase komen de schooltijden, vakanties en studiedagen niet voor. Dit is iets waar de serviceproviders mee aan de gang gaan. De wegkenmerkendatabase bevat alleen de schoolzones. Lang niet elke school heeft ook een schoolzone. En er zijn ook scholen die een schoolstraat hebben in plaats van een schoolzone. Een schoolstraat wil zeggen dat de straat volledig is afgezet tijdens de opening en de sluiting van de school. Autoverkeer is dan niet mogelijk. Deze schoolstraten zijn nu niet weergegeven. Schoolzones hebben geen formele juridische status. Het is niet zo dat er in een schoolzone een aparte maximum snelheid geldt, tenzij dat met snelheidsborden is weergegeven. Het is vooral bedoeld om de weggebruiker te waarschuwen en extra alertheid aan te wakkeren. Schoolzones worden alleen in de database opgenomen als deze gemarkeerd worden door een verkeersbord, een markering op de weg, een zogenaamde attentiepaal of een combinatie hiervan. Schoolzones worden niet in de database opgenomen als geen van deze drie aanwezig is.
-
Wegkenmerkendatabase voor Regionaal Verkeersmanagement (RVM) - netwerk. RVM staat voor Regionaal Verkeersmanagement. Het RVM-netwerk omvat het wegennet waarover gezamenlijke afspraken zijn gemaakt tussen wegbeheerders om regionaal verkeersmanagement mogelijk te maken. Opdrachtgever is het Landelijk Verkeersmanagementberaad (LVMB). In Europees verband is een klein deel van het RVM netwerk aangewezen als Trans-Europees Transportnetwerken (TEN-T, middels Europese Verordening 2024-1679). Aangezien deze wegen ook onderdeel uitmaken van het RVM netwerk zijn deze binnen het RVM netwerk specifiek gelabeld. Het RVM-netwerk is onderverdeeld in vier categorieën: TEN-T kern TEN-T uitgebreid RVM autosnelweg RVM overig Naast het RVM netwerk heeft een vijftal provincies (Noord Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg) ook nog een uitgebreider RVM-plus netwerk benoemd, specifiek ten behoeve van afstemming van wegwerkzaamheden in hun regio.
-
In de wegkenmerkendatabase vrachtwagentolheffingsnetwerk
-
In de wegkenmerkendatabase aslastbeperkingen worden de aslastbeperkingen van alle wegen in het NWB weergegeven voor zover deze zijn aangegeven in het verkeersbordenbestand. Aslastbeperkingen komen vaak voor op bruggen en bijvoorbeeld kademuren. Met het WKD-bestand voor aslastbeperkingen wordt het gemakkelijker om de juiste route te bepalen voor een voertuig met een bepaald aslast. De aslastbeperkingen zijn in de basis overgenomen uit het verkeersbordenbestand dat bij NDW beschikbaar wordt gesteld.
-
Inhaalverboden: Inhalen: Een zich in dezelfde richting bewegende weggebruiker voorbij gaan. Het begin van het inhaalverbod wordt aangegeven met RVV borden F1 en F3. Het einde met de RVV borden F2 en F4. Eventuele bloktijden van het inhaalverbod worden aangegeven met tijden op een onderbord. De onderborden worden geplaatst onder de RVV borden F1 en F3.
-
Wegcategorie naar beleving: Op grond van de uiterlijke verschijningsvorm van de weg, kan er bij de weggebruiker een fictief beeld ontstaan ten aanzien van het verkeerspatroon van de weg, met name waar dit de samenstelling van het verkeer en de snelheid betreft. De volgende soorten wegcategorie naar beleving worden geregistreerd en getoond in kolom OMSCHR: 1. autosnelweg, 2. autoweg, 3. weg gesloten voor langzaam verkeer, 4. weg gesloten voor (brom)fietsers, 5. weg voor alle verkeer (gemengd verkeer).
-
Het NWB-Wegen is een digitaal geografisch bestand van alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen. Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt. Het NWB-Wegen bestand bestaat op dit moment uit ruim 158.000 hectopunten en meer dan 1 miljoen gedigitaliseerde wegvakken met een totale lengte van bijna 158.000 kilometer (meting 2020). In dit afgeleide product zijn echter alleeen de rijks- en provinciale wegen opgenomen. Het is mogelijk om het routesysteem te segmenteren op basis van informatie die aanwezig is in onder het wegvak liggende entiteiten. Hierbij is sprake van twee mogelijke varianten: A: hectointervallen: B: combinatie van hectointervallen en posities van hectopunten. Het verschil tussen beide varianten is dat variant A uitgaat van de situatie waarin hectometerpaaltjes op een wegvak op gelijke afstanden van elkaar staan. In de praktijk is dat niet zo. Daarom is variant B ontwikkeld. In deze variant wordt elk segment gevormd door de posities van de hectopunten, gecombineerd met hectometrering van hectosprongen en juncties van wegvakken (dit zijn dus de hectointervalen). Omdat de gebruiker het netwerk op verschillende niveaus zal willen weergeven, worden er vijf verschillende routesystemen geleverd. Het NWB_wegen_route product wordt maandelijks geactualiseerd. Meer informatie en nieuws over het NWB is te vinden op https://nationaalwegenbestand.nl/ Vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn gestart met het ontwerpen en organiseren van de samenwerking rondom het NWB. In het kader van deze doorontwikkeling van het NWB, komen wij graag in contact met u, de NWB gebruiker. Daarom vragen wij u een email te sturen met uw contactgegevens naar het volgende adres: nwb@rws.nl
-
De Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek (BPS) maakt het mogelijk om voor ieder deel van het hoofdwegennetwerk een eenduidige en unieke locatie aanduiding te geven. Deze dataset is opgedeeld in rijbanen.
-
In de wegkenmerkendatabase wegcategorisering wordt een wegencategorisering aangebracht in het NWB. De volgende wegcategorieën zijn mogelijk. Eén van de belangrijke toepassingsgebieden voor het toevoegen van de wegcategorieën zijn de verkeersmodellen. In deze verkeersmodellen is het noodzakelijk om een hiërarchische indeling van het netwerk te kennen en om eenvoudig die wegvakken te kunnen uitsluiten die niet relevant zijn voor de verkeersmodellering. Voor het opbouwen van een gesloten netwerk met de relevante wegen worden de wegvakken met de volgende wegcategorieën geselecteerd: autosnelweg, autoweg, regionale weg, stadshoofdweg en lokale weg. De wegencategorisering kent de volgende hiërarchie: - autosnelweg - autoweg - regionale weg - lokale weg - stadshoofdweg - straat - erf - onverharde weg Naast dit rijtje worden ook nog andere typen wegen onderscheiden. Het gaat om: - fietspad - onbekend - OV-verbinding - ruiterpad - verzorgingsplaats - voetpad In eerste instantie was het de bedoeling om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de wegencategorisering van duurzaam veilig. Omdat deze vooral wordt bepaald door het fysieke voorkomen van de weg, zoals de breedte, de belijning en de berminrichting. Dit zijn allemaal wegkenmerken die niet gemakkelijk uit open databronnen te halen zijn. Daarom is ervoor gekozen om met name geldende maximum snelheden te gebruiken om te bepalen in welke categorie het valt. Omdat de duurzaam-veilig-categorieën dan vooral wensbeelden zijn, maar niet altijd weergeven of de weg daar ook echt fysiek aan voldoet is ervoor gekozen om nieuwe benamingen te gebruiken. Dit om te voorkomen dat men op basis van de naam verwacht dat een weg aan een bepaalde duurzaam veilig categorie voldoet. De oorspronkelijke benamingen en de nieuwe benamingen staan in het Gebruikersinformatie Wegkenmerkendatabase WKD 1.5 30-05-2023 document in een tabel weergegeven.